Oficiálně se sice zvláštní školy jmenují "praktické", případně "speciální", ale ve skutečnosti se nic nezměnilo.
"Všichni vědí, o co jde," říká Jan Stejskal z organizace Zvůle práva, který na šetření na speciálních školách spolupracoval. Inspekce teď řeší, co s problémem udělat, a nové statistiky nechce zveřejňovat.
MF DNES však má k dispozici interní právní rozbor inspekce, který na problém upozorňuje. "Jestliže byl žák bez zdravotního postižení převeden do vzdělávacího programu pro žáky se zdravotním postižením, došlo k porušení školského zákona," píše se v něm.
Navíc odborníci upozorňují, že části Romů jsou diagnózy opravňující k návštěvě zvláštní školy vyráběny uměle. "Je to taková tichá dohoda, na níž se podílejí i ředitelé běžných škol a pedagogicko- psychologické poradny, kteří tyto děti do speciálních škol zařazují," míní Stejskal.
Je totiž pravda, že s těmito dětmi je mnohdy více práce. Už proto, že jejich rodiče se školou často nespolupracují.
Deset tisíc dětí, které mohly dosáhnout výš
Celkem jde až o deset tisíc školáků, kterým se zařazením do "zvláštní školy" zavírají dveře na gymnázia i na většinu středních škol. Při dobrém vedení by se přitom na ně mohli tito školáci dostat. Teď v lepších případech končí na učilištích.
Situace se v Česku nelepší, přestože mu Evropský soud už před dvěma lety nařídil, aby nepřijatelný stav napravilo. Udělat to mělo po procesu, ve kterém vyhrálo dvacet rodin dětí umístěných do zvláštních škol spor s českým státem.
"Diskriminace pokračuje," uvádí ve své pár dní staré rozsáhlé zprávě organizace Amnesty International. Podle ní se sice školy už v roce 2005 přejmenovaly na praktické, jenže systém výuky se v nich nezměnil. Ministerstvo školství roky nečinně přihlíželo, situaci začalo řešit teprve nedávno.
"Více než 26 procent romských dětí chodí do škol pro děti s lehkým mentálním postižením. Je velmi nepravděpodobné, že by počet dětí romského původu s mentálním postižením byl tak vysoký," řekla ministryně Miroslava Kopicová. Zároveň vyzvala ředitele škol, aby při zápisech neselektovali děti podle etnické příslušnosti.
Čtěte v sobotní MF DNES
Jak chce ministryně Kopicová řešit zařazování romských žáků do speciálních škol? Více o výsledcích studie o segregaci českých Romů čtěte v sobotním vydání MF DNES.