Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


The Observer: Zadavatelé reklamy si koupili zápletku filmu

  9:49aktualizováno  15. února 15:48
Přijdou po “product placementu” dialogy, a dokonce filmy šité zadavatelům reklamy na míru? Trend reaguje na “digitální diváky”, kteří reklamní bloky přeskakují. Necitlivý zásah ze strany zadavatele ovšem hrozí i průšvihem.

Umisťování produktů do filmů či televizních seriálů, které je známé pod anglickým označením "product placement", je významným zdrojem financování produkce. Ale budou dalším krokem dialogy napsané pod taktovkou zadavatelů reklamy? Průlomovou by z tohoto hlediska mohla být epizoda amerického sitkomu Black-ish odvysílaná na konci ledna, v němž si zápletku zaplatila firma Procter & Gamble, napsal zpravodajský server The Observer.

Ve zmíněné epizodě, kterou odvysílala televizní stanice ABC, postavy probíraly cenami ověnčenou reklamní kampaň P&G, v níž afro-američtí rodiče mluví se svými dětmi o rasismu. V zápletce pak postava Dra Johnsona, což je černošský otec rodiny a vedoucí pracovník tvořící reklamní kampaně, a proto ho reklamní kampaň P&G velmi zajímá.

Příčinou tohoto pronikání produktů do samotných zápletek je konkurence, jakou pro televizi a její tradiční reklamy představují digitální diváci.

Exploze takových služeb, jako je Netflix, vzestup alternativně natáčených pořadů a přeskakování reklam, společně s odlivem mladých diváků od tradiční televize přiměly zadavatele reklamy, aby začali hledat jiné cesty, než 30sekundové reklamní spoty.

Zadavatelé reklamy jsou nyní velmi často značně zapojení do všech aspektů televizních pořadů od financování a dohod o umístění produktů až po digitální vkládání svých výrobků do jednotlivých scén s pomocí speciálních efektů.

Ti, kdo chtějí mít ještě větší kontrolu nad propagací svého produktu, se sami zapojují do tvorby pořadů, jež by oslovily diváky a zároveň propagovaly jejich značku.

To je i případ pořadu Eat The Week with Iceland (Týden jíme s Islandem) televizní stanice Channel 4, kde rodiny trpící nedostatkem času vaří společně pro všechny. Pořad měl plně pod palcem jistý řetězec vyrábějící mražené potraviny, který rozhodoval dokonce i o tom, jaký druh mrazáku se v něm objeví.

V byznysu product placementu se točí velké peníze, ale někdy si zadavatelé reklamy neuvědomují, jaká na ně mohou číhat rizika. Na každý úspěch, jakým bylo například spojení firmy Superdrug s pořadem Ostrov lásky stanice ITV2, kde byly během natáčení všude strategicky rozmístěné lahvičky s mlékem na opalování, připadá jeden neúspěch až průšvih.

O tom by mohla vyprávět firma Henkel, která vlastní například značku vlasové kosmetiky Schwarzkopf. V roce 2012 dala v přepočtu téměř 60 milionů korun za dohodu s reality show Big Brother vysílanou stanicí Channel 5.

Kolem té se ale strhl skandál kvůli týrání a rasismu mezi spolubydlícími. A dohoda, která mimo jiné zahrnovala i obarvení vlasů soutěžících a moderátorky výrazně rezavou barvou, pověsti Henkelu spíše uškodila, protože na dění v domě "velkého bratra" si stěžovalo více než 1200 diváků.

Někteří zadavatelé reklamy proto nyní zkoušejí spíše efekty v hollywoodském stylu, aby se postarali, že diváci jejich produkt mimoděk zaregistrují. Příkladem mohou být například reklamy na billboardech, které jsou součástí scény, v níž se natáčí.

Ovšem s těmito inovacemi - od reklamních dialogů až po podstrčené reklamy - musí zadavatelé postupovat velmi obezřetně. Moderní diváci mají čím dál tím nižší stupeň tolerance vůči komerčnímu zneužívání filmů a seriálů, a stírání hranic mezi obsahem a reklamou by se mohlo jak zadavatelům reklamy, tak tvůrcům samotného pořadu vymstít.

Autor:


ROZSTŘEL: Musíte sebrat odvahu a se žralokem bojovat, řekl filmař žraloků

Hlavní zprávy

Nejčtenější

V italském Janově se zřítil dálniční most, zemřelo 35 lidí

Na frekventované dálnici v Janově na severu Itálie se zřítilo několik desítek...

Na frekventované dálnici v Janově na severu Itálie se v poledne zřítil asi 80metrový úsek mostu. Podle poslední bilance...

Konflikt na koupališti v Dubí se odehrál jinak, tvrdí noví svědkové

Koupaliště v Dubí na Teplicku v den incidentu. NEPOUZIVAT

Zcela jiným způsobem popisují incident na koupališti v Dubí svědci, které oslovil server Romea.cz. Podle nejen romských...



Najednou zmizela cesta. A byl jen pád, líčí český řidič tragédii v Janově

Vrak kamionu české přepravní společnosti Sped - it, který se v italském Janově...

„Najednou zničehonic zmizela cesta. A nebylo nic, jen pád. Myslel jsem, že zemřu. Jsem strašně šťastnej, že jsem to...

Žraloci v Egyptě útočí, cestovky mlčí. V moři je prostě živo, argumentují

Žralok tygří (Galeocerdo cuvier). Ilustrační foto

Cestovní agentury nedostatečně informují o žralocích u Egypta, tvrdí turista, který se sám na podzim roku 2017 s...

V Dubí to vře, muže na místním koupališti napadli „přespolní“

Opuchlá tvář, podlitina pod okem, sešité víčko a ústní koutek - tak vypadá po...

Původně malicherná rozmíška mezi dvěma dětmi na brouzdališti v Dubí spustila konflikt, jehož následky bude město řešit...



Další z rubriky

Módní bible Vogue přichází do Česka, titulní stránka patří Olze Havlové

Výtisk prvního československého čísla časopisu Vogue. Jsou na něm holá záda...

Poprvé v historii se magazín Vogue objevuje v československé verzi. První číslo vychází v pátek 17. srpna a jeho...

Finální verze české hry Factorio by měla být do roka

Česká budovatelská hra Factorio by měla být zcela hotová v létě příštího roku. Již nyní je prodáno kolem 1,5 milionu...

Soud projednával žalobu Marešové na televizi Nova

Kvůli označení jako \"sestra smrt\" nebo \"vraždící sestra\" žaluje zdravotní sestra Věra Marešová TV Nova. Marešová,...



Najdete na iDNES.cz