Nejdražší součástí celého programu nesoucího jméno NIQES je testování žáků. To za 92 milionů bez DPH připraví firma Sapcon, která vytvoří elektronický systém pro testování s databází úloh pro učitele, žáky i rodiče.
Na co půjdou peníze z EU
Uvedená čísla jsou bez DPH. Zdroj: MŠMT |
"Šedesát procent základních škol už nějaké testy využívá," uvedla šéfka inspekce Olga Hofmannová s tím, že většina škol si připravuje vlastní testy. Celých 35 procent škol využívá externí testy, zejména od firem Scio a Kalibro. Za ty se platí.
Testy připravované odborníky z ministerstva školství mají prověřit minimální úroveň znalostí, tedy úroveň čtyřkaře.
"Výstupem bude informace o tom, že nějaké školy mají problém ve vztahu se standardy," sdělil mluvčí inspekce Libor Vacek. Proto je dalších 50 milionů korun z projektu určeno na vytvoření počítačového programu, kde si školy budou moci vytvářet a hodnotit své vzdělávací programy. Zhruba 50 milionů půjde na zlepšení metod inspekčního systému, který by měl odhalit, v čem škola zaostává. Stejná částka je vyčleněna na vzdělávání kantorů.
Testování znalostí žáků v 5. a 9. třídách má vést k pozvednutí kvality na základních školách, v mezinárodních srovnáních znalostí totiž čeští žáci v posledních letech propadli.
Testy ve školáchV prosinci si stovka škol vyzkouší testování při zkoušce technické proveditelnosti. Generálka přijde v letech 2012 a 2013. Té by se se mělo zúčastnit všech 4 200 základních škol. Dotace na projekt NIQES ve výši 296 milionů Kč jde z operačního programu EU nazvaného Vzdělávání pro konkurenceschopnost. |
Testovat by se mělo zatím jen z češtiny, matematiky a angličtiny, případně dalších cizích jazyků. Děti budou testy absolvovat na počítačích, díky tomu nemají roční náklady přesáhnout šest milionů korun.
Chybí počítače. A nejen ty
Problém je, že většina škol nemá odpovídající technické vybavení. V roce 2009 měli ve 44 procentech škol počítače starší pěti let. A to není vše.
"Testování určitě není všelék. Poměří maximálně nějakou vlastnost dítěte, na kterou bude test zaměřen. Nikoli škálu jeho talentu. Neskutečně složitá administrativa státních maturit je pro mě velkým varováním," uvádí například ředitel Smíchovské střední průmyslové školy Radko Sáblík.
Varovné také je, že čeští školáci v mezinárodních srovnávacích testech "vynikli" například v neposlouchání učitele či dělání hluku a nepořádku. Logicky si pak z výuky odnesou méně, ať se učitel snaží sebevíc. Tento nešvar nicméně není otázkou pouze škol, ale zejména času, který na děti mají rodiče.