"Odeslání dat na centrální servery se nepodařilo pouze v úterý ze ZŠ D. a E. Zátopkových z Třince. Celkový počet odeslaných testů za oba dny byl 7 278. Na centrální servery nebylo odesláno pouze 52 testů," řekla mluvčí inspekce Martina Ježková. Úspěšně tak bylo odesláno 99,3 procent testů.
Žáci pátých a devátých tříd odpovídali v testech z češtiny, matematiky a angličtiny pomocí počítačů, čtvrtina psala testy v papírové podobě. Obtížnost měla být nastavena tak, aby testy zvládl čtyřkař. Do testování se oba dny zapojilo 104 škol.
Zkuste si testyve formátu .pdf |
Páťákům šla v testech z angličtiny nejlépe slovní zásoba. V matematice byli na štíru především s geometrií. Testy z češtiny ukázaly, že nejhůře na tom jsou v pravopisu, naopak dobře rozumí textu a mají slušnou slovní zásobu.
Jejich starší spolužáci z devátých tříd obstáli v anglické konverzaci, porozumění českému textu a počítání s čísly. Nejméně byli úspěšní ve slovních úlohách, v češtině ve větné skladbě, v angličtině jim nešlo porozumění textu.
"Výsledky jsou ale v tuto chvíli naprosto vedlejší. Chtěli jsme zjistit, jestli funguje logistika, a když to spadne, tak co se stane. V Třinci to děti dodělaly, akorát výsledky došly do centra později," řekla iDNES.cz Ježková.
Ministerstvo si prověřilo techniku na plošné testy, které se budou ve všech školách provádět od roku 2014. Na vyplnění každého testu žáci dostali 15 minut, výsledky se dozvěděli hned po jeho skončení. "Oproti plošným testům žáci dostali méně otázek," řekl iDNES.cz náměstek ředitelky školní inspekce Libor Vacek.
Úřad Josefa Dobeše si slibuje, že testy učiteli ukážou, zda jejich žáci dosáhli potřebného minima znalostí. Vytvoření systému na testování bude stát 92 milionů, jeho roční provoz vyjde na šest milionů.