Alespoň co se týče způsobu, jakým ráno spěchá do práce. Jeho limuzína doprovázená druhým vozem ochranky ve středu například projela úsek, kde je povolena maximálně sedmdesátikilometrová rychlost, více než stovkou.
Vzápětí ignorovala červenou na křižovatce a poté riskantním předjížděcím manévrem ve zcela nepřehledné zatáčce, kde je přitom předjíždění zakázáno, zmizela z dohledu.
To všechno se řidičům předsedy vlády podařilo na pouhém dvoukilometrovém úseku.
MF DNES se pokusila Paroubkovu cestu z jeho bydliště na okraji Prahy na Úřad vlády sledovat. Kvůli premiérově rychlé jízdě to však netrvalo déle než tři minuty.
"Je to věc řidiče"
Podle zákona tak vozy vrcholných politiků jezdit smějí: umožňuje jim to modrý majáček na střeše jejich vozu. Pokud jej zapnou, mohou dopravní předpisy ignorovat.
"Spěchal na velmi důležité jednání," vysvětluje Paroubkovu jízdu mluvčí vlády Lucie Orgoníková. O jakou schůzku nechtěl premiér přijít, však mluvčí neprozradila. První oficiální bod jeho programu - schůzka s lídry koalice - se měl konat až o více než hodinu později.
"Premiér jízdu řidiče nesleduje, v autě pracuje," říká Orgoníková. Podle předpisů ovšem musí dát k jízdě s modrým majákem souhlas pouze politik, který v autě sedí. Úplně stejný argument "je to věc řidiče, já v autě pracuji" použil přesně před rokem Stanislav Gross, kdy MF DNES poprvé sledovala, jak politici jezdí do svých úřadů.
Gross, v té době ještě ministr vnitra, tehdy u školy, kde se smí jet maximálně padesátikilometrovou rychlostí, spěchal zhruba osmdesátkou.
MF DNES se ve středu, přesně po roce, rozhodla pokus zopakovat. Stanislav Gross, dnes předseda ČSSD, jel na Úřad vlády o něco klidněji než před rokem: v jednom místě, kde je povolena třicetikilometrová rychlost, však jeho vůz, který mu podle zákona stále poskytuje Úřad vlády, jel více než šedesátkou.
Zcela podle předpisů jela ministryně školství Petra Buzková (ČSSD) a až na drobné výjimky i předseda KDU-ČSL Miroslav Kalousek, který si svůj vůz řídil sám. Podobně cestoval i ministr zahraničí Cyril Svoboda. Pouze na nábřeží využil majáku, aby po kolejích předjel kilometrovou kolonu. Pak ministrova ochranka zjistila, že je vůz sledován, a řidič několika rychlými kličkami ujel.
Kdo seděl v audi?
Naopak velmi drsný manévr předvedlo nedaleko Úřadu vlády černé audi s majáčkem a poznávací značkou 1A5 7888. Jeho řidič projel Letenskou ulici v protisměru po tramvajových kolejích a do křižovatky vjel na červenou. Kdo z politiků v autě seděl, se nepodařilo zjistit.
Čeští politici mají rychlou jízdu dlouhodobě v oblibě. Veškeré diskuse o zrušení majáčků, které většina vyspělých západoevropských zemí vůbec nezná, byly zatím marné. Někteří politici navíc jezdí ve svých limuzínách velmi riskantně. Proto MF DNES znovu politiky sledovala v pronajatých autech s profesionálními řidiči cestou do práce.
Při tomto sledování se ani vozy pronajaté MF DNES nevyhnuly několika dopravním přestupkům, najatí řidiči však již před jízdou dostali pokyn, aby v žádném případě svou jízdou nikoho neohrozili.
Více fotografií a informací najdete v dnešní MF DNES
ČTĚTE TAKÉ:
Komentář Karla Steigerwalda ZDE