Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sdílení aut může změnit tvář města, ale není pro každého

  10:48aktualizováno  10:48
Možností půjčit si sdílené auto v českých městech stále přibývá, jen v Praze už jich jezdí dvanáct set. Takzvaný carsharing je šetrnější k životnímu prostředí a mohl by být i řešením přecpaných ulic, kde zaparkovaná auta tráví většinu času. Kdo služeb nejčastěji využívá a komu se právě tento způsob cestování nejvíc vyplatí?

Sdílená auta jsou díky mobilním aplikacím na dosah ruky. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Obecně se říká, že o sdílení auta by měl uvažovat ten, kdo ročně najezdí méně než deset tisíc kilometrů. Pro něj totiž může být investice do vlastního vozu – byť ojetého – oproti sdílení nevýhodná.

Fotogalerie

„Téměř každý řidič, kterého se zeptáte, za kolik jezdí, odpoví, že kolem dvou korun za kilometr. Což znamená, že do odpovědi zahrnul jen náklady na palivo. Ale ty jsou jen zlomkem skutečných nákladů,“ říká Jaromír Klimek ze společnosti Ajo. Podle odborníků činí palivo jen kolem jedné pětiny nákladů.

Také Pavel Drdla, odborník Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice, tvrdí, že je třeba zohlednit i další položky. „Například opotřebení vozidla, havarijní pojištění a povinné ručení, provozní maziva, opotřebení pneumatik a tak dále. Díky tomu je právě u nižšího počtu ujetých kilometrů carsharing výhodnější než vlastnictví vozidla,“ říká Drda. Carsharing podle něj může být řešením také pro rodinu, která uvažuje o pořízení druhého nebo třetího vozidla.

Tomu, kdo používá automobil častěji nebo dokonce profesionálně, se však zmíněné dodatečné náklady podaří lépe rozpustit v užitku, který z vozu má, a vyšší platby za kilometry i čas, které si carsharingové společnosti účtují, už pro něj tak výhodné nejsou.

České carsharingové společnosti každý rok dokupují nová auta

„Carsharing má tu výhodu, že danou službu zpravidla používáte pravidelně a auta jsou vám k dispozici prakticky okamžitě, kdy je potřebujete. Ideálně stojí někde blízko vašeho bytu nebo kanceláře. Ve srovnání s klasickou půjčovnou je carsharing mnohem variabilnějí a rychlejší, u většiny služeb můžete vyzvednout auto skutečně kdykoliv a za hodinu ho vrátit,“ dodává odborník na dopravu Martin Jedlička.

Jak carsharing funguje? Otestovali jsme největší společnosti v Praze.

První český carsharing začal fungovat už v roce 2003, ale až v posledních letech začíná být o službu skutečný zájem. Což dokazují i čísla, kterými se jednotlivé společnosti chlubí. Údaje o počtu klientů si sice všechny střeží jako obchodní tajemství, ale takřka každý rok přikupují nová vozidla. „Z roku na rok roste naše flotila o padesát až sto procent,“ říká Michal Šimoník z Autanapůl.

Celkem tak jen v Praze, kde je carsharing zdaleka nejrozšířenější, aktuálně jezdí více než šest stovek sdílených vozidel. A to jen pokud počítáme vozidla společností, které mají vlastní flotilu. Služba Hoppygo, která po vzoru Uberu či Airbnb sdružuje majitele vozů se zájemci, nabízí k vypůjčení dalších zhruba šest set aut.

Společnosti jsou také poměrně stručné, když mají o svých klientech uvést nějaké podrobnosti. „Jde spíše o muže v poměru šedesát ku čtyřiceti většinou  ve věku mezi třiceti a čtyřiceti lety,“ říká Hynek Homola z Car4Way. Šimoník doplňuje, že je carhsaring doménou převážně mladších a vzdělanějších lidí z větších měst a využívají ho obě pohlaví.

Je libo LPG, elektroauto, nebo dodávku? Všechno jde

Při výběru carsharingové společnosti hraje také velkou roli to, k čemu chce řidič auto využívat. Pokud jede z práce nebo do hospody, měl by zřejmě sáhnout po firmě Car4Way, která jako jediná nabízí volný carsharing, tedy možnost vypůjčené vozidlo vráti kdekoliv v Praze, nejen v lokalitě, odkud si ho zákazník půjčil, jak to vyžadují ostatní firmy. Pro koho je důležitější ekologie provozu, toho zase možná zaujmou LPG vozy firmy Ajo.

Společnosti se také liší v nabídce modelů vozů. Některé se zaměřují na úzký okruh vozidel, oblíbená je například Škoda Fabia. U jiných si je možné vypůjčit právě takové auto, které odpovídá aktuální potřebě, třeba i VW Transporter, se kterým se dá přestěhovat vybavení bytu. 

Výhodou elektroaut, které některé firmy nabízejí a ze kterých si například Revolt poskládal celou flotilu, je pak skutečnost, že mohou zdarma parkovat ve všech modrých a fialových zónách po celé Praze. Auta většiny společností jsou také vybavena dálniční známkou. 

Carsharing jako řešení ulic obsypaných auty, která nikomu neslouží

Kromě přínosů, které nabízí carsharing jednotlivým řidičů, nelze opomenout benefity, které z této služby mohou plynout pro města a společnost obecně. Běžně se totiž udává, že jedno sdílené auto dokáže nahradit až osm nesdílených. Už jen proto, že klasická osobní auta tráví naprostou většinu času zaparkovaná a vyčkávají na další cestu. 

Ulice měst jsou tak obsypány tisícovkami vozů, které se zrovna napoužívají a pouze zabírají místo. Ve větších městech se tento problém snaží politici řešit zřizováním parkovacích zón, ale příliš to nepomáhá. Ve společnosti, kde by se o každé auto dělilo osm rodin, by ulice vypadaly skutečně odlišně.

„První komerčně úspěšné carsharingové organizace začaly působit v roce 1987 ve Švýcarsku, respektive v roce 1988 v Německu. Poměrně rozvinutý systém carsharingu dnes nalezneme také v Itálii, Velké Británii či v USA, kde v současné době zaznamenává sdílení vozidel obrovský boom, zejména v souvislosti s rozvojem nových technologií a s využitím aplikací v rámci používání takzvaných chytrých zařízení,“ vysvětluje Nina Kudláčková z Dopravní fakulty Jana Pernera. 

Obce, kde carsharing běžně funguje, podle ní zaznamenávají snížení znečištění ovzduší, hluku i vibrací. I proto mají o tuto službu zájem především vzdělanější lidé, pro které je ochrana životního prostředí důležitým faktorem při výběru dopravního prostředku. „Díky menšímu počtu aut také odpadá potřeba budování nových parkovacích stání a prostory v obcích je možné využít jiným způsobem,“ dodává Kudláčková.

Autor:

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR proběhnou na podzim 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů do zastupitelstev obcí dle krajů:

Volby do senátu

Přehled obvodů, kde se volí a seznamy kandidátů naleznete v příloze senátních voleb.




Hlavní zprávy

Nejčtenější

Vzdali jsme se. Vídeňská učitelka popsala problémy s muslimskými žáky

Výuka islámské věrouky v německém Offenburgu.

Na školách ve vídeňské přistěhovalecké čtvrti Favoriten ničí výuku i vztahy radikalizace většinových muslimů....

Džihád v Česku. Policisté obvinili muslima z přípravy bombového útoku

Dominik K. v posledních měsících před zatčením sám sebe fotografoval v přesně...

Policie zadržela radikálního muslima. Měl v bytě chemikálie a návody na výrobu bomby. Původem je Slovák. Islám přijal...



Turistky nám dělají z Oktoberfestu pornofilm, stěžují si Němci

Největší světový festival piva v Mnichově. (17.9.2016)

Pro obyvatele Mnichova znamenají přípravy na Oktoberfest nejen prostírání stolů nebo zkoušky lidových kapel, ale také...

Karikaturista nakreslil zuřící Serenu, nařkli ho z rasismu a sexismu

„A nemůžete ji prostě nechat vyhrát?“ Karikatura tenistky Sereny Williamsové od...

Australský karikaturista Mark Knight nakreslil zuřící tenistku Serenu Williamsovou, jak zlostí rozšlapává raketu....

Řidič cestou do práce přejel muže ležícího na silnici, byl to jeho syn

Ilustrační snímek

Rodinná tragédie se stala o víkendu u Štítova na Rokycansku. Řidič osobního vozidla v sobotu brzy ráno přejel muže...



Další z rubriky

Hotel, pivovar i luxusní byty. Kam církev investuje peníze z restitucí

Zámek v Dolních Břežanech.

Arcibiskupství pražské zrekonstruovalo barokní zámek v Dolní Břežanech a otevírá v něm hotel. Královéhradecké...

Státní žalobce zrušil stíhání exministra Drábka a jeho náměstka Šišky

Vláda se shodla s odbory na nové možnosti předdůchodů. Na snímku ministr práce

Státní zástupce zrušil stíhání bývalého ministra práce Jaromíra Drábka z TOP 09 a jeho náměstka Vladimíra Šišky v...

KOMENTÁŘ: Od Pocheho k Petříčkovi. Socialisté z martyria odcházejí poražení

Kandidát na ministra zahraničí Tomáš Petříček s ministrem vnitra Janem...

Po vleklých dohadech bude mít česká vláda zdá se konečně samostatného ministra zahraničí. ČSSD chce dosadit na zamini...



Najdete na iDNES.cz