Diskuze
Tragédie ukázala, že auta bez řidiče neumějí řídit. Navíc jsou prý rasistická
Děkujeme za pochopení.
J29o74z96e36f 78K40o55s65t92e65l19a63n98s19k26ý
Netreba to vidieť tak čierne, že je to koniec autonómnych áut. Tesle a elektromobilom vôbec síce veľmi fandím, ale autopilota by som od nej nechcel ani zadarmo. Elon Musk je totiž veľmi "paličatej" a odmieta čo i len počuť o lidaroch. Všetko chce vsadiť na kamery a to je samozrejme nezmysel.
Vývoj autonómnych áut má lepšie premyslený konkurencia Tesly. Robí to v podstate jediným možným správnym spôsobom. Autá sú riadené nie jedným systémom ako u Tesly (kamerami a senzormi), ale viacerými systémami, ktoré sa navzájom kontrolujú.
Samozrejme sú tam kamery ako v Tesle. Ale tie sú doplnené lidarmi. Tie vytvárajú plastický priestorový obraz a zachytia detaily, ktoré kamere môžu uniknúť. Plus sa to všetko pomocou GPS porovnáva s mapovými podkladmi.
Rozumiem myšlienke E.Muska, že Tesla to vyvíja inak: aby nebola odkázaná na navigáciu a on-line aktualizácia. Ale to by malo zavŕšením vývoja autonómnych áut, a nie si to dať ako prioritu hneď pri nástupe tejto technológie.
Pri odhade vývoja autonómnych áut najlepšie pomôže klasické Paretovo pravidlo 20 : 80. V tomto prípade hovorí, že na zvládnutie 80 % situácii na cestách stačí 20 % vývoja. Posledných 20 % však bude potrebovať 80 % vývoja. (Čísla sú samozrejme orientačné, môže to byť 15 ku 85 či 30 k 70).
Najjednoduchšie je pripraviť systém na autonómnu jazdu po diaľnici. Jazdí sa tam len jedným smerom vo viacerých pruhoch, polomery zákrut sú relatívne malé, na diaľniciach sa nepohybujú ľudia ani pomalé vozidlá.
Predpokladám, že štáty, ktoré povolia autonómne autá, tak budú robiť len veľmi postupne. Najskôr ako skúšobnú prevádzku na vybraných úsekoch diaľnic, pričom tam bude obmedzená rýchlosť. Úseky budú podrobne monitorované kamerami a ďalšími senzormi a dlhodobo sa bude vyhodnocovať nehodovosť. Ak sa autonómne autá osvedčia, pridajú sa ďalšie úseky a tie existujúce sa predĺžia.
Podobne to bude fungovať aj v mestách. Úplne autonómne jazdy tak ako si ich predstavuje E.Musk, budú podľa mňa realitou najskôr za 15-20 rokov.
J40o30z88e18f 60K91o21s60t77e13l76a29n70s97k15ý
Mimochodom, ak by sa tá Tesla, v ktorej sa zabili 2 ľudia, nespoliehala len na kamery, ale porovnávala by si situáciu s mapovými podkladmi, tak by k tej nehode nemohlo dôjsť.
P92e28t41r 29A66d13á50m50e83k
Neumím si představit nic nudnějšího a víc uspávajícího, než být ve střehu a držet volant auta, které se řídí samo.
E92l25i94š13k76a 20K49u33č82e21r52o83v72á
Zajímal by mě počet nehod vš počet smrtelných nehod. Případa mi z článku že je nějak vysoký.
J18i13r17i 24S28l33a12v20i84k
To asi nikdo nevi, mensi nehody, kdy jsou jen odrene plechy se nesleduji.
J66i86r72i 89D32o78b51r22ý
Denne umre na svete vlivem dopravni nehody pres 3000 lidi (opravdu kazdy den, prumerne samozrejme)
Pokud cekate, ze auto budou neomylna, muzete cekat az do konce sveta. Prakticky staci, kdyz budou lepsi nez lide. To se muze stat ji za "par" let.
J88a78n 14V25e45s96e17l82ý
To už podle Muska je, ohání se daty. Ale je to stejný efekt jako u letadel. Cetování letadlem je velice bezpečné, řádově bezpečnější než autem. Ale když někde žuchne letadlo, noviny o tom týden píšou.
J66i63ř52í 46K58o54l31á29ř
myslím si, že plně automatický pilot je tak 50 - 100 let v budoucnu, i když to vypadá že je Tesla hodně blízko, přesně takové nehody, typu nevidím/nerozeznám chodící osobu od létajícího sáčku, nebo nejsou čáry na silnici a podobně jsou prostě příliš složité stroje naučit.
Takže buď se bude muset upravovat silnice pro tyto stroje, nebo se bude muset akceptovat fakt že nehody se budou stávat.
Mohlo by pomoci, kdyby v provozu byly jen autonomní vozy, které by spolu komunikovali. Ve městech by byly nadchody atd.. prostě momentálně nereálný stav
P61a33v25e58l 87V31a27l81e81n40t37a
No, co jsem koukal na videa fsd beta tak rozpoznávání není až takový problém. I člověka v černém v noci to pozná mnohem lépe než člověk. I vcelku dobře předvídá chování chodců.Ve městě se to pohybovalo relativně v pohodě. Ale samozřejmě pořád jsou situace které to dokážou zmást. Ale už ne letící sáček, od toho jsme přece jen pokročili.
J26i14ř30í 27K54o40l97á63ř
ano, fakt, že černá barva pleti je ve tmě hůře, nebo vůbec vidět je rasistické
M67a50r71e16k 10G41r61á69c
Auto nemalo kúpený modul na autonómne riadenie - viď dnešné správy. Podľa všetkého boli nepripútaný v rýchlosti 160+
A58n73t35o22n64i52n 37M97a63r92a
v clanku pisou ze meli ujet par set metru. Jak se to rozjelo samo na 160?
A33l66e61š 32P42e15r68o90u77t46k46a
Když je někdo černý jako vojenská kamada tak ho ani vidící člověk v noci nemusí rozpoznat. jaký rasizmus. Je to pouhá optika. Zatáhnout rasizmus i do techniky je zhovadilost.
A97n15t60o90n27i61n 21M61a18r58a
clovek mozna ne ale samoridici auto musi. Jinak neni samoridici. Ale to je tezky kdyz se Musk rozhodl ze nepotrebuje lidar.
M56i69r57o32s17l14a25v 60S61t91e28i89n46e73r
Lithium se chová podobně jako sodík nebo fosfor. Fosfor se za války plnil do zápalných bomb.
Jakmile se naruší obal a atmosférický vzduch dostane přístup, roupoutá se reakce s kyslíkem , vznikne horko a tím se ten požár podporuje. Voda to neuhasí, je nutné zamezit přístupu kyslíku.
V laboratoři jmenované chemikálie máme ponořené do petroleje.
J95i51r44i 17D66o46b18r62ý
Jenze v modernich lithiovych bateriich je vice plastove folie, nez lithia.
Nicmene to i tak hori pekne.
M24i32l60o68š 74K31o47t90e25k
Na ulicích nemohu spoluexistovat lidé a stroje neřízené člověkem. V krizových situacích stroj nebude umět volit menší zlo. A to říkám jako elektronik a programátor.
J46i54ř44í 76H95o13f10m35a10n
To ale není pravda. Řešit to samozřejmě může umět a taky to řeší.
Nicméně volit menší zlo neumí velmi často ani člověk. Na silnici i mimo ní. Kromě toho "menší zlo" nebývá absolutní.
Nechtějme po strojích nereálné věci. AI bude chybovat. Jde hlavně o to, aby chybovala řádově méně než člověk. To není zas takový kumšt. Většina nehod na silnici vzniká kvůli zcela triviálním chybám, které AI již teď řeší mnohem lépe než lidi (například nepřekračuje povolenou rychlost, nepředjíždí, kde nesmí, dodržuje bezpečnou vzdálenost, nečumí do mobilu atd...).
Navíc AI se díky sběru dat bude učit více a více i z chyb jiných. Dá se tedy čekat, že podobné nehody se nebudou dokola opakovat jako u lidí.
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...
Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad
Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...
Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi
Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...
Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře
Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...