"K razantnímu zhoršení zcela jednoznačně dochází s nástupem do školy," říká Věra Filipová ze zdravotního ústavu. "Nejde jen o těžké tašky, ale i vynucenou polohu sezení ve škole, špatnou ergonomii (tvar) školního nábytku, vysedávání u počítače a minimum sportovní aktivity," vypočítává.
Žádný předpis, který by hmotnost školních tašek omezoval, přitom neexistuje. "Nicméně odborná literatura uvádí, že dítě by nemělo mít na zádech víc než 10 až 12 procent vlastní váhy," říká doktorka Tušerová z Krajské hygienické stanice v Brně.
Těžké aktovky ovšem zdaleka nejsou jediným důvodem, proč se českým dětem křiví záda. Patří k nim i vynucená poloha sezení ve škole, špatně navržený a tvarovaný školní nábytek, dlouhé vysedávání u počítače a minimum pohybu.
"Fyzická kondice českých dětí je čím dál horší," říká rehabilitační lékař Jan Hnízdil.
"Čtyřicet procent školních dětí mladších patnácti let má vadné držení těla, tedy kulatá záda, zvýšené bederní prohnutí, předsunutou hlavu, nebo dokonce skoliózu (vybočení páteře)," dává mu za pravdu Věra Faierajzlová ze Státního zdravotního ústavu v Praze. To způsobuje bolesti zad, hlavy, zvýšenou únavu, chronické problémy v dospělosti, které v nejednom případě vedou až k invaliditě.
Taška plná zbytečností
Podle Pavla Vacka, zástupce ředitele Základní školy ve Veverské Bítýšce, má problém dvě roviny. Jednak to, co učitel vyžaduje, aby děti nosily do výuky, a jednak to, zda rodiče kontrolují obsah školních brašen.
Zatímco školy dětem vycházejí vstříc a místo jedné tlusté učebnice na celý rok mají několik tenčích, děti do školy často tahají zbytečnosti. To se ukázalo i v testu MF DNES. Čtvrťák Radim ze své tašky nejdřív obřadně vyskládal několik autíček, pak lahev s pitím, dva penály a teprve potom jedinou objemnější učebnici – čítanku.
Děti a zádaVýzkum na 3 500 dětech – 10 procent předškolních dětí trpí vadným držením těla Zdroj: Výzkum Státního zdravotního ústavu |
"Rodiče a hlavně prarodiče svým potomkům v dobré víře ubližují," říká Faierajzlová. "Dítěti koupí největší a nejhezčí penál, nejhezčí a největší desky. Přitom takový penál zpravidla váží víc než nejtěžší knížka a desky víc než všechny sešity dohromady."
Že přibývá školáků s vadným držením těla, potvrzuje i lékařská praxe pediatra Milana Kudyna. "Situace se bezpochyby stále zhoršuje, ale je to začarovaný kruh," soudí Kudyn. "Ano, prvňáček by měl mít na zádech maximálně dvoukilovou zátěž, to je však úsměvný požadavek, neboť tolik zpravidla váží sama taška."
Ve své péči má 1 100 dětí, z toho nějakých dvě stě až tři sta navštěvuje 1. až 3. třídu. Více než šedesáti z nich už musel napsat doporučení, aby dítě mělo dvě sady učebnic – jednu ve škole a jednu doma.
Školy tomuto přání zpravidla vyhoví. "Nebyl nejmenší problém," popisuje vlastní zkušenost Renata Vítová z Neratovic, jejíž obě dcery postihly problémy s páteří ve 2. třídě. "Učitelka zašla za hospodářkou a prakticky okamžitě nám donesla další sadu učebnic."
K čemu vede špatné držení těla?Důsledkem vadného držení těla je bolest hlavy, krční páteře, plochá záda, šikmá pánev, asymetrické postavení ramen a lopatek, plochá noha. Špatné držení těla v dětství souvisí v dospělosti s nemocemi pohybového systému. |
Nárůstu počtu takových dětí se školy upřímně bojí. "Jednak škola nedisponuje tolika uzamykatelnými prostory a jednak nelze opomíjet finanční stránku věci, třeba jedna učebnice angličtiny stojí školu čtyři sta až pět set korun," vysvětluje učitelka Blanka Dragounová ze Základní školy ve Velvarech.
Z výzkumu Státního zdravotního ústavu přece jenom jedno číslo vyznívá pozitivně. Na školách, kde během vyučování fungují takzvané tělocvičné chvilky, je problémů s vadným držením těla oproti celostátnímu průměru dvakrát méně.