V Austrálii vyvolala šokující kampaň, kterou iniciovala tamní organizace zaměřující se na boj s kouřením, obrovský ohlas.
Ukazuje totiž bez zábran, co kouření v těle napáchá - jeden ze šotů například přibližuje postupný rozpad kuřákových plic. V jiném lékař rozřízne aortu dvaatřicetiletého kuřáka, z níž vymačkává nevábnou kaši, která se v tepně usadila právě z cigaret.
K tomu, aby se začala o kampaň zajímat, televizi přivedla lékařka Eva Králíková z Poradny pro odvykání kouření při 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Ta zároveň připouští, že na děti, na které tabákové firmy líčí nejvíce, podobná varování nezabírají. To, že jim hrozí za dvacet třicet let rakovina, je jim jedno.
"Ale podobné šoty pomáhají naladit společnost protikuřácky, a o to jde, protože pak by snáze prošel třeba zákaz reklamy na tabák, což už by vliv na děti mělo," řekla.
Ministerstvo zdravotnictví zatím žádnou podobně viditelnou kampaň nechystá a zřejmě ani nepodpoří Českou televizi v nákupu australské. "Ona působí šokem, ale má jen jednu stránku. Ukazuje nevýhody kouření, ale nenabízí žádnou alternativu," řekl mluvčí úřadu Mario Böhme, který proto v účinek reklamy moc nevěří.
Opačný názor má Štěpán Tyller z reklamní agentury MARK/BBDO. "Šokující televizní spot stačí vidět jednou, aby si jej lidé zapamatovali. Obecné tlachání je k ničemu," tvrdí.
Podle něj je kampaň dobře postavena, protože působí na emoce, nikoli na rozum jako varovné nápisy na krabičkách. Ministerstvo zdravotnictví chce zvolit jiný postup. Podle Böhmeho zejména podporou občanských a lékařských protikuřáckých aktivit.
Kromě toho ministerstvo plánuje zřízení koordinačního centra pro boj s kouřením. Lékaři, kteří se snaží snížit spotřebu cigaret, však od ministerstva žádnou pomoc neočekávají, spíše doufají, že se jim podaří změn dosáhnout pomocí médií. "Tak se to stalo například v Británii," uvedla Králíková.