Dnes tankují bombardéry. Létající benzinkou šest kilometrů nad Českem

  • 258
Pro členy posádky amerického tankeru KC-135 to je rutinní mise. Běžný pracovní den. Na pardubickém letišti s nimi usedám do útrob téhle létající benzinky, ze které si během zhruba hodinového letu někde nad Českem vycucnou palivo za letu vojenské letouny během rozsáhlého cvičení Ample Strike.

Bezpečnostní poučení, připoutat a start. Za pár minut už stoupáme prudce nahoru, abychom poté zhruba v šesti a půl kilometrové výšce opisovali okruh nad Jižními Čechami.

„Některé manévry, které děláme jsou někdy trochu agresivnější, než v běžných linkových letounech. Ale většinou je let vlastně velmi podobný,“ tvrdí pilot Edward Conner.

Fotografie

Americký tanker KC-135 na pardubickém letišti.
V kabině. V kokpitu amerického tankeru KC-135
Americké strategické bombardéry B-1B Lancer nad Českem po dotankování paliva za...
Americký tanker KC-135 na pardubickém letišti

Mimochodem, i z téhle výšky jadernou elektrárnu Temelín bezpečně identifikujete.

„Dnes budou tankovat dva bombardéry B-1B,“ oznámí palubní technik. Po půlhodince letu se skutečně vyloupne dvojice amerických strategických bombardérů schopných nést jaderné zbraně.

Ve zhruba šestisetkilometrové rychlosti se přibližují postupně, jako ve frontě, k zádi létající benzínky.

Boeing KC-135 Stratotanker využívá americké letectvo pro doplňování paliva jiných letounů ve vzduchu už více jak půlstoletí. Kromě toho může sloužit i k přepravě cestujících a nákladu.

KC-135 Stratotanker

  • Posádka: 3-4
  • Kapacita: 37 cestujících
  • Užitečný náklad: 37,6 t (náklad), 90 t (palivo)
  • Rozpětí: 39,88 m
  • Délka: 41,53 m
  • Výška: 12,70 m
  • Prázdná hmotnost: 44,6 t
  • Max. vzletová hmotnost : 146 t
  • Pohon: 4x dvouproudový motor
  • Cestovní rychlost: 853 km/h
  • Maximální rychlost: 933 km/h
  • Dolet: podle zatížení až do 17 766 km
  • Dostup: 15 240 m

Stratotanker má celkem 10 nádrží na palivo. Po třech v každém křídle, jednu na dolní palubě mezi křídly, další dvě na dolní palubě před křídly a za křídly a poslední vzadu na letové palubě. Celkem je letoun schopen pojmout až 90 tun paliva.

To si „zákazník“ vysoko na obloze natankuje přes speciální výsuvné čerpací rameno na zádi. Rameno obsluhuje a sleduje nevelkým průzorem speciální operátor - takzvaný „Boomer“ (Boom Operator). Ležící na břiše v malém nízkém prostoru na zádi ovládá rameno a je zodpověný za úspěšné propojení i samotné natankování.

„Pět tisíc galonu paliva do každého,“ usmívá se Bradley Musick, když úspěšně „napíchne“ první z bombardérů. Palivo proudí ramenem do letounu pod velkým tlakem. Přečerpat více jak 18 tisíc litrů zabere pár minut.

Odpojení. A další zákazník se přibližuje.

„Je to obvyklá mise, náš primární úkol. Obvykle máme jednu takovou denně,“ konstatuje Musick. S ostatními členy Národní gardy z Nebrasky je v Česku na dva týdny. Pouze na cvičení Ample Strike. Pak se vrátí za oceán.

Do Pardubic vyslali Američané dva tankery a celkem čtyři posádky, které se v úkolech střídají. Druhý z tankerů je vybaven také tankovacími hadicemi s koši pro doplňování paliva například letounů Gripen českého letectva.

V tomto případě je více na pilotovi „zákazníkovi“, aby se trefil a s tankerem se propojil. Ale v obou případech je to pro piloty takříkajíc „vyšší dívčí“. Náročný manévr, který vyžaduje přesnost a perfektní soustředění.

Hotovo, úkol splněn. Oba bombardéry mizí ve formaci pryč a my začínáme opět sestupovat. Po hodině a čtvrt jsme opět na ploše pardubického letiště. Oči si chvíli z přítmí tankeru zvykají na ostré slunce. Posádka má po pro dnešek padla. Převlékne se do civilu a pomalu se šourá z letiště.

, natoaktual.cz

Video