Ondřej Štveráček

Ondřej Štveráček | foto: www.myspace.com/ondrejstveracekband, ČTK

Takovouhle hráčskou energii najdete u českých muzikantů jen výjimečně

  • 0
Vitální tenorsaxofonista Ondřej Štveráček si se zahraničními partnery zahrál ledakdes v Evropě, v Rusku a dokonce i v Jižní Africe. Na první album pod vlastním jménem doma si ovšem musel počkat až do Kristova věku, do svých 33 let. Ovšem výsledek stojí za to.

Album Ondřeje Štveráčka, nazvané What's Outside, dokazuje, jak široký je stylový a náladový rozkmit naší třicátnické generace. Proti rozšířené tuzemské verzi umírněné a snad i trochu zasněné kompoziční a zvukové "škole" proslulého mnichovské vydavatelství ECM přináší skutečnou explozi energie a vzrušení. Nade vším se vznáší bouřlivácký ideál Johna Coltrana, avšak Štveráček (ročník 1977) vyjmenovává mezi těmi, kdo na něj zapůsobili, téměř sedm řádek tvůrčích osobností - od swingu až k dnešnímu jazzu. A na jeho hře je to také slyšet.

Příznačné je, že jeho partneři - pianista Ondrej Krajňák (1978), basista Tomáš Baroš (1985) a bubeník Marián Ševčík (1978) - jsou Slováci: tam má tento způsob hry častější zastoupení, než v Česku. Na třech snímcích je doplňuje Čech Radek Němejc (1971), jehož perkuse ještě zvyšují
rytmické zahuštění a napětí.

Ondřej Štveráček

Ondřej Štveráček

Nanejvýš efektní vstup představuje Štveráčkova titulní skladba
What's Outside: tenorové téma v útržkové, emfatické poloze, prokládané údernými akordy piana. Rytmika je řádně rozčepejřená, piano se rozjíždí rovněž útržkovitě, nicméně přece jen klidněji. Snad vůbec nejvzrušenější snímek, jaký jsme kdy od našich souborů slyšeli!

Coky komponista dovede Štveráček své polohy střídat. Jeho Dedicated má téma trochu zpěvnější, melodické, ale pořád vzrušené a prokládané
coltranovskými laufy. Krajňákovo sólo začne téměř klidným vyprávěním -
to je jeho úloha v tomto souboru. Ve vzrušení se Štveráčkovi plně
vyrovnává, ovšem po "šéfových" vybuzených sólech Krajňák přináší trochu potřebného zklidnění.

Po sledu šesti vlastních skladeb následují tři standardy, které potvrdí
Štveráčkovu přilnavost k celé jazzové tradici. Coltranova Africa
nabízí zpočátku zvukově jemnou náladu plnou neurčitých šelestů,
tenorové sólo je melodicky jasně ohraničené a jen občas se rozjede se
do laufů. Cole Porterova skladba Get Ot Of Town má nejblíž ke swingovému mainstreamu, ale sólo je bohatě nasyceno coltranovskými laufy. Youngův Weaver Of Dreams je klasická balada, jakoby smířlivé
rozloučení před koncem. Jenže na závěr se dostaví Štveráčkův
kraťas At 10 A.M. - ve stejném duchu jako úvod, tedy číslo nabité energií, a potvrzující, že tohle album je trochu jiné, než všechno to, co se na naší mladé jazzové scéně zatím objevovalo.

Ondřej Štveráček hraje U Malého Glena v Praze

Ondřej Štveráček hraje U Malého Glena v Praze


O albu

Ondřej Štveráček Quartet
WHAT'S OUTSIDE

Obal alba

Obal alba

Skladby:
1 WHAT'S OUTSIDE / Ondřej Štveráček / 6:58
2 THREE FOR KATE / Ondřej Štveráček / 4:16
3 DEDICATED / Ondřej Štveráček / 9:57
4 SASHA / Ondřej Štveráček / 3:41
5 OUT-SIGHT / Ondřej Štveráček / 5:35
6 AFRICA / John Coltrane / 8:12
7 GET OUT OF TOWN / Cole Porter / 5:47
8 WEAVER OF DREAMS / Victor Young / 7:55
9 AT 10 A.M. / Ondřej Štveráček / 3:39

Hrají:
Ondřej Štveráček / tenorsaxophone / www.myspace.com/ondrejstveracekband
Ondrej Krajňák / piano
Tomáš Baroš / bass
Marián Ševčík / drums
Radek Němejc / percussion (tracks 2, 6 and 7)

Zvuk:
Recorded at Studio Svárov / Czech Republic / May 2010
Recorded at Studio Svárov / Czech Republic May 2010
Sound and mastering / Lukáš Martínek

CD, stopáž 56:00 minut. Vydala firma Cube-Metier Ltd.- http://www.jazz4all.com


Video