Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tak časté by propady být neměly, říká technický ředitel stavitele tunelu Blanka

  16:37aktualizováno  16:37
V noci na úterý se v Praze 6 propadla část horniny nad raženým tunelem Blanka. Je to už potřetí, co se při ražbě nejdelšího městského tunelu v Evropě objevil kráter. Výrobně technický ředitel Metrostavu Ivan Hrdina přiznává, že je to dost. A že tak často by se podobné nehody stávat neměly. I když na sto procent neodhalí strukturu podloží žádný geologický průzkum.

Portály tunelu Blanka v úseku Královská obora | foto: Roman Všetečka, Technet.cz

Na jaře se řešilo, zda se má úsek razit takzvanou vertikální, tedy bezpečnější, pomalejší a dražší, nebo horizontální metodou - tedy méně bezpečnou, levnější a rychlejší metodou. K jaké metodě jste se nakonec přiklonili?
Horizontální ražbu jsme uplatnili na začátku tunelu, pak je v projektu přechod na vertikální ražbu. Vertikální umožňuje průchod zhoršenými geologickými podmínkami. Takže ze začátku, kde byla lepší geologie, se razilo horizontálně, a kus před ulicí Na Brusnici se přešlo na vertikální členění, které umožňuje bezpečnější postup.

A přesto se stalo tohle...
A přesto se stalo tohle, přesně tak.

Stalo se to na čele ražby nebo se propadla již vyrubaná část?
To v tuto chvíli nikdo pořádně neví. To se dozvíme až v momentě, kdy se k tomu místu dostaneme.

Ani podle škod na povrchu se to zjistit nedá?
Kráter je dlouhý a nikdo zatím nedokáže říct, kde se to přesně stalo.

Může geotechnický průzkum před samotnou ražbou odhalit riziková místa? Kaverny nebo tolik zvětralá hornina, že hrozí sesuv?
Průzkum, to jsou svislé vrty. A ty vám řeknou: v tomhle místě je to tak a tak. Ale jak je to o deset metrů dále, to nevíme. Ty vrty jsou od sebe v lepším případě vzdálené stovky metrů. A mezi těmi vrty si můžete udělat teoretickou spojnici, že by to tam takhle mohlo být, ale nejlepším geologickým průzkumem už je samotná ražba.

V jaké hloubce jste se pohybovali?
Dvacet metrů.

Jak jste šli rychle?
Třicet metrů za měsíc. Při horizontálním ražení to byl dvojnásobek.

Nešlo to dělat shora? Není tam obydlená část...
Není to hluboko, ale jednak je tam ulice u Brusnice, jsou tam i nějaké sítě, a jednak jsou tam historické bastiony. To je největší problém. Památkově chráněné hradby, kde nepřicházelo v úvahu, že bychom s tím cokoli udělali.

Když se dělalo metro, byly takové problémy?
Problémů byla řada, ale metro nelze s tímto tunelem srovnávat. Metro je myší díra - je to malý profil proti třípruhovému tunelu. Metro je sotva ve čtvrtinovém profilu tohoto tunelu. Metro navíc můžete vést hluboko pod povrchem, kdežto do silničního tunelu nemůžete vjet po eskalátoru ale po nájezdných rampách.

A v zahraniční? Když se jeden tunel propadne třikrát, respektive na čtyřech místech, tak je to na 6,5 kilometrové vzdálenosti dost divné...
Samozřejmě v podzemním stavitelství se takovéhle věci stávají, ale že to je tolikrát, to ne. To musím přiznat.

Proč se to děje? To je tam to podloží tak složité?
Tak Praha obecně má velmi složité geologické podloží. Na příčiny zatím opravdu neumím odpovědět.

Je štěstí, že se hornina nepropadla pod zástavbou.
Pod Letnou jsme byli podstatně hlouběji a tam je to naopak velmi tvrdé.

Je to poslední nešťastná věc na Blance?
Chybí nám asi sto metrů. Jakmile dorazíme ten zbytek tak už není nic, co by se mohlo propadnout.

Lidé se ale bojí, že se propadnou do tunelu, který je již proražený. To nebezpečí nehrozí?
Ne, jakmile je tunel zpevněný, tak již nic nehrozí.

Nemáte strach, že vám to poškodí jméno? Stavíte nejen u nás, ale i ve světě?
Samozřejmě nám to poškodí jméno.

Před časem se propadla část tunelu na pražském okruhu, pak Mosty u Jablunkova, není to nějaký český problém?
Když se podíváte do světové literatury, tak to řeší celá tunelářská komunita na celém světě. Bohužel, k těmto případům dochází. Trend je ten, že se přechází na strojní ražbu - to bude využito v metru. Ani to není spasitelná metoda, je to boj s matičkou přírodou. Ocelový válec, který se sune a za válcem už je hotový tunel.

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po měsíci v KLDR byla jako Severokorejci. Myslela jen na jídlo a vodu

Koreanistku Ninu Špitálníkovou jsme oblékli do šatů Karen Millen, šperky ALO...

Stačily jen čtyři týdny v KLDR a studentka koreanistiky Nina Špitálníková se začala chovat jako všichni Severokorejci....

Dvanáctiletý chlapec se nebál říct pravdu. Zachránil tím kamarádovi život

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl (vpravo) zachránil život o rok mladšího kamaráda...

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl pomohl zachránit život svého o rok mladšího kamaráda Jiřího Kadlece, který si při pádu těžce...



Na Manhattanu explodovala trubková nálož, útočil Bangladéšan

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde je hlášena exploze (11. prosince...

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde vybuchla nálož. Lékaři ošetřili čtyři zraněné. Výbuch zranil i muže,...

VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...

Odešla ke zpovědi a zmizela. Z vraždy po 57 letech usvědčili kněze

Závěrečná řeč texaského státního návladního v kauze Irene Garzaové (8. prosince...

Vlk v kněžském rouše. Tak označil texaský prokurátor bývalého kněze Johna Feita, který byl tento čtvrtek usvědčen z 57...



Další z rubriky

Konstrukční vadu trojské lávky zatím nikdo nepotvrdil, řekl Dolínek

Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek v diskusním pořadu Rozstřel. (14....

Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek odpovídal v Rozstřelu iDNES.cz na otázky související s pádem lávky přes Vltavu...

Jediným kandidátem na šéfa komise pro GIBS je komunista Ondráček

Poslanec a lídr KSČM v Královéhradeckém kraji Zdeněk Ondráček.

Poslanec KSČM Zdeněk Ondráček bude jediným kandidátem v tajné volbě předsedy sněmovní komise pro kontrolu činnosti...

JAK SE ZMĚNILI ŘIDIČI: Lepší silnice, rychlejší auta, ale víc agrese

Škoda Favorit

Klidnější provoz na českých silnicích za minulého režimu vystřídala divoká porevoluční léta, kdy se krajinou proháněla...



Najdete na iDNES.cz