Většině hráčů je asi zbytečné tuto legendu dále představovat - zajisté nad ní strávili nejednu bezesnou noc. Dobře si pamatuji na zděšený výraz kamaráda, když jsem zavrtěl hlavou na otázku "Ale System Shock znáš?"
A jak obstál druhý díl? V herní oblasti naštěstí neplatí železné pravidlo filmů s případy potvrzujícími výjimky, že druhý díl je vždy horší. Hned ze začátku je nutné říci, že prakticky ani v jedné ze zmiňovaných oblastí neklesl System Shock 2 pod úroveň svého předka. Snad pouze není již tak originální. Do příběhu jste vrženi prakticky stejně. Ale o co tedy jde:
Píše se rok 2072 a Země spěje k destrukci, předpovězené zlovolnou umělou inteligencí SHODAN, která se považuje za boha. Tento úmysl SHODAN sice překazí hacker, který se podílel na jejím vývoji, ale v průběhu hry zjistíte, že SHODAN ještě zdaleka není ze hry venku. Aby se předešlo dalším podobným nehodám, sejdou se do té doby nesmiřitelné vlády a založí organizaci zastupující všechny národy - Unified Nation Nominate neboli UNN. Ta donutí ke spolupráci i nadnárodní konglomeráty. Po vynalezení technologie pro pohyb větší rychlostí než rychlostí světla přesvědčí tvůrce inteligence SHODAN - společnost Tri-Optimum - organizaci UNN, aby se vydala na průzkum do hlubin vesmíru.
Takto se ocitáte na vesmírné lodi Von Braun jež míří k planetě v hvězdné soustavě Tau Ceti. Do děje se dostanete nyní již pramálo originálním způsobem - zatímco jste v hibernačním zařízení dojde k nějaké neznámé poruše na lodi. Vaše postava je obživena, ale díky poruchám nedojde k úplnému přehrání dat do mozku - nevíte, kdo jste zač.
Celá hra se posunula trochu více do roviny RPG. Od minulého dílu přibyly vlastnosti určující schopnosti vašeho hrdiny a navíc možnost používat psionické síly (obdoba magie z fantasy žánru). Celou hru lze projít s několika naprosto odlišnými postavami. Základní vlastnosti si vyberete v počátečním tréninku po dobu letu lodi Von Braun ke svému cíli. Můžete se dát na dráhu mariňáka (marine), což je odolný silák, který umí zacházet se zbraněmi, technika námořnictva (navy) - trochu ovládá zbraně a umí přeprogramovávat a spravovat různá zařízení nebo psionika (organizace OSA) jež vládne rozličnými psychickými silami, zato palné i chladné zbraně jsou mu poněkud cizí.
Toto základní rozlišení je (bohužel) příliš malé. Postavě se výcvikem mírně vyvinou určité schopnosti, které ovšem do stejné fáze může dostat i po projití první úrovně hry. To jak bude vaše postava zaměřena nakonec určujete sami tím, které vlastnosti si zlepšujete.
Na výběr jsou základní charakteristiky - síla, odolnost, obratnost psychická síla a kybernetické dovednosti, dále technické schopnosti - opravování, údržba, modifikace, hacking (velice užitečné) a výzkum neznámých předmětů. Jaké zbraně umíte ovládat a jak dobře určují schopnosti zacházení s normálními, energetickými, těžkými a exotickými zbraněmi. Nakonec jsou psionické schopnosti (celkem čtyřicet schopností v pěti kategoriích).
Základní charakteristiky určují počet životů, rychlost pohybu, kolik unesete předmětů, zranění při úderu či zvyšují šance různých akcí na úspěch. Technické schopnosti se hodí ke spravování zbraní a jejich údržbě. Modifikace zbraní umožňuje zvětšit zásobník či nebezpečnost zbraně a podobně. Hacking je vhodný k otvírání některých dveří a zabezpečených přepravních beden, k vypínaní bezpečnostních systémů či naprogramování hlídacích věží. Výzkum neznámých předmětů je užitečný k používání různých mimozemských artefaktů a k poznání některých bytostí (jak bylo řečeno v Terminátorovi - se znalostí anatomie se lépe zabíjí). K výzkumu někdy potřebujete chemikálie, které se vyskytují ve skladištích na lodi.
Používání zbraní doznalo určitých změn, které tuto hru značně odlišují od běžných 3D stříleček. Potřebujete-li rozmetat obranou věž, nemusíte se spokojit s možností stisknout klávesu "8" a pravé tlačítko myši a pozorovat, jak se granát řítí na svůj cíl. U každé zbraně máte na výběr několik druhů munice. Například náboje jsou normální, průrazné - vhodné na roboty, kyborgy či věže a tzv. anti-personnel - proti všemu živému.
U většiny zbraní lze nastavit několik módů střelby. Zbraně vám chátrají a musíte se starat, aby se nerozbily. Zbraně určené na blízko jsou oblíbený hasák, laserový meč a nejnebezpečnější mimozemský krystal. Jejich výhodou je, že se neopotřebovávají a pokud se na ně specializujete pak jsou časem velmi nebezpečné.
Abyste mohli zbraně používat musíte mít vždy určité schopnosti s daným druhem zbraně a někdy také dostatečnou sílu či obratnost. Mimozemské zbraně musíte nejprve prozkoumat, takže je vyžadována dostatečná znalost ve výzkumu.
Psionických schopností je spousta. Namátkou jde například o zmrazení - zraňuje i vzdálené cíle, dočasné zvyšování různých schopností, zjištění nepřátel v blízkosti (jakýsi radar), vrhání ohnivých střel, neviditelnost, zeď a podobně.
K podávání nadlidských výkonů můžete používat různé kybernetické implantáty, které zvyšují jednotlivé schopnosti. Ve skutečnosti je i veškeré zlepšování vašich schopností technickou záležitostí. Po získání dostatečného množství kybernetických modulů přijdete k určitému zařízení, které vám zlepší zvolenou vlastnost.
Vašich nepřátel je spousta. Zpočátku potkáváte zdeformované kolegy - hybridy. Nejprve na vás chodí pouze s trubkou, ale časem zacházejí (a také scházejí) i s brokovnicemi a granáty. Potom vás začnou trápit pokusní šimpanzi, kteří získali psionické schopnosti. Dále je zde řada robotů, kyborgů a organických mimozemských bestií. Na každého nepřítele platí jiná zbraň, jiná munice a jiná taktika.
Inteligence protivníků je opravdu na vysoké úrovni. Zahlédne-li vás hybrid oknem a někam odběhne, neznamená to, že se vás bojí, ale že se řítí nejkratší cestou do vaší místnosti (nejde tupě přímo k vám). Často se vám může podařit, že nepříteli vpadnete do zad, obzvláště používáte-li vyhlížení za roh. On si vás nemusí všimnout (záleží na intenzitě osvětlení) a když se k vám otočí zády, tak se na něj vrhnete.
Vaším hlavním nepřítelem je (alespoň po značnou část hry) mimozemská inteligence, která ovládá centrální počítačový systém Xerxes X9000SC. Při přiblížení ke zmíněné planetě se dostal pod její moc a zkrátka vás nemá rád. Mimo jiné má pod kontrolou bezpečnostní systémy. K nim patří bezpečnostní kamery, které mohou spustit alarm. V tom okamžiku odevšud začnou vybíhat různé bytosti pokoušející se o vaši likvidaci. Xerxes také ovládá hlídací věže, které po vás střílejí náboje, laser nebo rakety.
Příběh je sice lineární, ale jednotlivé postavy mohou hru projít různými způsoby. Máte-li např. místnost s laserovou věží a za ní pár nepřátelských tvorů pak v případě mariňáka vytáhnete kanón pořádné ráže a vše vyřídíte pár dobře mířenými ranami. Technik si najde bezpečnostní počítač a vyřadí na nějakou dobu obranné systémy z provozu. Pak dojde k věži, která si ho nevšímá, a přeprogramuje ji, aby střílela po nepřátelských jednotkách. Psionik se zneviditelní, projde kolem věže, uklidní nepřátelské jednotky, postaví mezi ně a sebe psionickou zeď a v klidu jde dál.
Jako v minulém díle je vaším primárním úkolem spustit výtah, kterým se lze dostat na další paluby lodi. Po jednotlivých palubách vás emailem provází Doktorka Polito, která vám radí, co kde dělat. Víte pouze že je na 4. palubě a teprve tam zjistíte o koho se jedná.
Interiéry lodě tvoří ohromná spleť různých laboratoří, pracovišť, velících středisek, obytných zón, ohromných provozních místností s generátory a chladícími zařízeními a spousta chodeb. Stejně jako v minulém díle si nikde nemůžete být jisti životem a to ani tam, kde jste to již komplet vyčistili. Nepřátelé se objevují všude. Proto všude chodíte opatrně, kryjete se za zdi a nahlížíte za rohy.
Atmosféra hry je opět naprosto úžasná. Například při procházení ohromného temného skladiště hraje tajemná hudba, tu a tam problikne zářivka a z rozbité rozvodné krabice ve zdi srší jiskry. Občas zaslechnete zavytí říkající: "Tvé tělo tě zabíjí, přidej se k nám!" vyřčené hlasem, za který by se nemusela stydět ani zombie. Přitom nikde nic nevidíte. Zadržujete dech. Jdete pomalu krok za krokem. Za každou krabicí nahlížíte křečovitě svírajíc myš-hasák. Stále nic. Až za jednou krabicí uvidíte blížícího se hybrida s brokovnicí. Zbytek už je pohoda - znáte svého nepřítele.
Hudba i zvuky jsou opravdu vynikající. Hudba se podle procházené oblasti mění od rychlé a dynamické ve velkých osvětlených místnostech po ponurou v temných zákoutích a nepřehledných místech. Zvukové efekty vás také nenechají na pochybách, zda jste sami, nebo někde vržou klouby robota či zda se k vám blíží jedovatý supící a bublající arachnid. Občas se ozve od Xerxese hlášení pro posádku někdy mluví ale také přímo k vám (samozřejmě vyhrožuje). Po celé lodi nalézáte namluvené záznamy jednotlivých postav, z kterých si postupně dáváte dohromady, co se vlastně celé expedici přihodilo. Každá postava má svůj specifický hlas, někdo mluví špatně anglicky a později slyšíte, jak se z člověka stává mutující hybrid.
Grafika je poměrně ucházející. Nepřátelé jsou sice sestaveni z velkých ploch (nebýt textur, tak připomínají postavy ze stařičké hry Alone in the Dark 1), ale většinou se nedostanete tak blízko abyste si toho vůbec všimli. Textury lodi jsou docela hezké a vynahrazují malý počet ploch. Všude jsou mrtví lidé a rozličné formy mimozemského života. Na palubách leží různé předměty každodenního použití, které dotvářejí realističnost děje. Působivé jsou i různé výbuchy a světelné efekty. Hra nemá mnoho grafických nastavení, což by mohlo vadit u slabších počítačů. Lze vybírat pouze mezi rozlišeními 640x480, 800x600 a 1024x768 vše v 16 bitových barvách. Autoři použili pro System Shock 2 upravený engine ze hry Thief: The Dark Project.
Hratelnost je opravdu hodně vysoká. Znalci předchozího dílu asi usoudí, že tvůrce - firma Looking Glass Studios - fantazii na uzdu moc nepustila a přidržela se osvědčeného příběhu z prvního dílu. Přesto příznivce tohoto žánru System Shock 2 vtáhne do svého děje a nepustí po řádně dlouhou dobu. I když jsem uvedl, že se hra od svého předchůdce posunula trochu více k žánru RPG, neznamená to, že nedojde na pořádnou akci s granátometem v ruce a energetickým brněním na sobě. Když si zvyknete na ovládání a splynete v jedno s postavu kyborga, neodtrhne vás od počítače nikdo, dokud bude Von Braun pod mimozemským vlivem.