Na mošnovské letiště se superobr pro strategickou přepravu vrátil přesně po deseti letech. V modernizované verzi stroj ale návštěvníci ještě neviděli.
Do Mošnova dorazil letoun po jedenáctihodinovém letu přes Atlantik. Ze základny v texaském San Antoniu zamířil nejprve do Kalifornie, kde naložil vrtulníky a další náklad nabíral také v Barksdale v Louisianě. „Máme kabiny pro odpočinek pilotů. Pro takový dlouhý let byli k dispozici čtyři piloti, kteří se střídali. Vždy dva pilotovali a dva odpočívali,“ řekl po přistání velitel letu a jen z pilotů David Fink. Se strojem sám létá už patnáct let.
S délkou fotbalového hřiště a výškou šestipatrového domu patří americký stroj C-5 už desítky let mezi největší letouny světa. Do jeho útrob se vejdou jiné letouny, helikoptéry nebo tanky. Celkem až 130 tun nákladu.
V útrobách převezl pro víkendové Dny NATO v Ostravě a Dny Vzdušných sil Armády ČR unikátní náklad. Bojové vrtulníky UH-1Y Venom a AH-1Z Viper americké námořní pěchoty, které by měly v českém letectvu nahradit dosluhující bitevní stroje Mi-24/35.
Návštěvníci největší bezpečnostní show v Evropě tak budou podle organizátorů první možnost si oba stroje prohlédnout zblízka.
„Potvrzení účasti dvojice vrtulníků Venom a Viper rozšiřuje už tak nabitý seznam americké techniky. Navíc jde o výjimečnou událost, v Evropě se doposud oba vrtulníky představovaly pouze na komerčních aerosalónech, jedná se tak o jejich první společné veřejné vystoupení,“ uvedl Zbyněk Pavlačík, předseda Jagello 2000, které akci na mošnovském letišti o tomto víkendu organizuje.
Tucet nových amerických vrtulníků, 8 víceúčelových UH-1Y Venom a k tomu 4 bojové stroje AH-1Z Viper, vyjde na přibližně 14,5 miliardy korun. Cena má zahrnovat také výzbroj, munici, údržbu, náhradní díly a zaškolení.
DNY NATOLetošní ročník Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil Armády České republiky se uskuteční 21. a 22. září. Účast už potvrdilo 15 zemí. Vstup na akci je zdarma. Je to ojedinělá nekomerční přehlídka, na které mohou návštěvníci vidět vedle nejmodernější armádní techniky také to nejlepší, co mají k dispozici policie, hasiči, záchranná služba, celníci, Vězeňská služba a další složky. Loni byl vyrovnán rekord v návštěvnosti - 225 tisíc diváků. Více informací na oficiálních stránkách www.natodays.cz |
Čeští vojáci by tak měli získat bojem prověřené stroje. UH-1Y Venom, o jehož nákupu pro českou armádu se hovořilo už tři roky, patří do takzvané linie vrtulníků „Huey“, sahající k jeho předchozím modelům nasazeným v bojových akcích ve Vietnamu.
Dvoumotorový střední vrtulník je následovník slavného UH-1 Iroquois. Americká námořní pěchota si objednala celkem 160 těchto nejnovějších strojů. Bojová nasazení už prodělal od roku 2008 při operacích v Iráku a v Afghánistánu.
Bitevní stroj AH-1Z Viper je rovněž v bojích osvědčeným nejmodernějším potomkem legendárního AH-1 Cobra, prvního specializovaného bitevního vrtulníku v historii, který během vietnamské války v podstatě definoval tuto kategorii techniky.
Oba stroje z dílen amerického výrobce Bell jsou prakticky „dvojčata“. Viper a Venom mají totiž 85 procent stejných dílů, což výrazně snižuje nároky na logistiku, servis, údržbu a provozní zázemí.
Americké stroje na statice
Spojené státy letos do Ostravy kromě letounu C-5 vyslaly strategický bombardér B-52 Stratofortress a létající tanker KC-135 Stratotanker. Oba letouny už přistály v Mošnově v úterý.
C-5M Super GalaxyJde o vylepšenou verzi s novými motory a modernizovanou avionikou. Od srpna 2018 provozuje americké letectvo 52 těchto strojů.
Zdroj: Lockheed Martin |
Ačkoliv jsou bombardér B-52 i transportní obr C-5 ve službě už přes padesát let, americké letectvo počítá díky nadčasovému designu, spolehlivosti a modernizačním programům s jejich provozem nejméně do roku 2040.
Konkrétně vývoj C-5 a jeho počáteční provoz přitom nebyl vůbec jednoduchý. Naopak. Výrobce Lockheed při vývoji v šedesátých letech několikrát významně překročil náklady a dostal se velkých finančních problémů. Hrozil dokonce úpadek firmy.
Navíc záhy po zařazení do služby byla velká část flotily letounů uzemněna, protože se v křídlech začaly objevovat trhliny. Křídla byla nahrazena.
První bojovou misí letouny C-5 prošly v červenci 1970 v jihovýchodní Asii během vietnamské války. Lockheed také plánoval civilní verzi letounu, která měla přepravovat až tisíc pasažérů. Kvůli nezájmu leteckých dopravců ale zůstalo jen u plánů.
Za celou dobu, od roku 1968, došlo kvůli nehodám ke ztrátě pěti ze 131 vyrobených letounů.