Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Studie: Zpravodajství médií věří v Česku jen 31 procent lidí

  7:55aktualizováno  7:57
Důvěra lidí ve zpravodajství zůstává už několik let nízká, věří mu jen méně než polovina lidí, v České republice je to jen 31 procent obyvatel.

| foto: WikipediaMediahub

Vyplývá to z nejnovějšího průzkumuinstitutu Oxfordské univerzity (RISJ) provedeném ve 37 zemích světa. Podle něj věří lidé nejvíce veřejnoprávním televizím a nejméně novým výhradně elektronickým médiím či bulvárním novinám.

Největší důvěru ve zprávy médií mají ve Finsku a v Portugalsku, kde jim věří 62 procent dotázaných. Nejméně věří médiím Korejci a Řekové (pouze čtvrtina obyvatel). Ze skupiny českých médií, které dotazovaní hodnotili, dostal nejlepší známku za důvěryhodnost zpravodajský kanál České televize ČT24. Jen s malými rozdíly za ním skončily Radiožurnál Českého rozhlasu a Hospodářské noviny.

Více než 50 procent lidí má v průzkumu ve sledovaných zemích obavy z takzvaných "fake news", tedy falešných zpráv. Podle studie k tomu přispívá i to, že někteří politici tento termín využívají při vytváření svého mediálního obrazu a z falešných zpráv viní média, která o nich neinformují příznivě. Největší obavy z "fake news" mají v Brazílii (85 procent lidí) a nejmenší naopak v Nizozemsku (30 procent). V České republice má takové obavy 43 procent lidí.

Studie zaznamenala ve většině sledovaných zemí pokles užívání sociální sítě Facebook pro hledání zpravodajství, což ale neplatí například pro Česko, kde užívání Facebooku pro tyto účely naopak vzrostlo. Ze sociálních sítí ale dál rostla obliba aplikací, jejichž prostřednictvím si lidé vyměňují zprávy ve větším soukromí, například mobilní aplikace WhatsApp. I tak ale Facebook zůstává nejpoužívanější sociální sítí.

Nejdůležitějším zdrojem zpravodajství jsou ve většině sledovaných zemí televize, i když roční počet diváků podle této studie klesá. Naopak nejrychleji roste počet příznivců zpráv zasílaných na mobilní telefony, které jsou oblíbené zejména u mladé generace.

Ochota platit za zpravodajství je největší v Norsku, kde loni za zprávy v internetových médiích platilo 30 procent lidí. Nejméně je takových předplatitelů podle studie v Řecku (jen šest procent), v ČR za zprávy na internetu platí osm procent lidí.

Autor:


ROZSTŘEL: Dostáváme plat jako ostatní, nejsme žoldáci, ohradil se český výsadkář

Hlavní zprávy

Nejčtenější

V italském Janově se zřítil dálniční most, zemřelo 35 lidí

Na frekventované dálnici v Janově na severu Itálie se zřítilo několik desítek...

Na frekventované dálnici v Janově na severu Itálie se v poledne zřítil asi 80metrový úsek mostu. Podle poslední bilance...

Všude bylo strašně krve. Češka promluvila o útoku žraloka na manžela

Ilustrační snímek

První dovolená v Egyptě se pro rodinu z malé moravské obce stala doslova hororovým zážitkem. Dva dny před odletem domů...



Konflikt na koupališti v Dubí se odehrál jinak, tvrdí noví svědkové

Koupaliště v Dubí na Teplicku v den incidentu. NEPOUZIVAT

Zcela jiným způsobem popisují incident na koupališti v Dubí svědci, které oslovil server Romea.cz. Podle nejen romských...

Francouzská rodina přerušila provoz na letišti ve Frankfurtu, obešla kontroly

Policista na letišti ve Frankfurtu

Francouzská rodina přerušila na více než dvě hodiny provoz na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem, když pronikla bez...

V Dubí to vře, muže na místním koupališti napadli „přespolní“

Opuchlá tvář, podlitina pod okem, sešité víčko a ústní koutek - tak vypadá po...

Původně malicherná rozmíška mezi dvěma dětmi na brouzdališti v Dubí spustila konflikt, jehož následky bude město řešit...



Další z rubriky

Spolupracujte s námi, nebo zemřete, vyhrožoval údajně Facebook vydavatelům

Facebook hodlá spustit vlastní kryptoměnu.

Šéfka zpravodajského obsahu sociální sítě Facebook Campbell Brownová vyhrožovala skupině vydavatelů, že nechá jejich...

Coca-Cola připojí 300.000 chladicích boxů v Evropě k internetu

Výrobce nápojů Coca-Cola připojí do konce letošního roku 300.000 chladicích boxů se svými limonádami v evropských...

CME, majitel televize Nova, zvýšila provozní zisk o 19 procent

Mediální společnosti Central European Media Enterprises (CME), která v České republice vlastní televizi Nova a další...



Najdete na iDNES.cz