Předměty budou zaměřeny především prakticky a tréninkově. "Studenti se budou na simulovaných případech učit jak zvýšit své psychosociální kompetence. Povedou je především lékaři, psychologové či sociologové z lékařské fakulty a fakultní nemocnice," doplnila Raková.
Podle ní budou lektoři v zimním semestru příštího akademického roku připravovat studijní materiály a koncepci předmětů, v letním semestru pak kurzy začnou.
Nabídnuté předměty budou v České republice ojedinělé. Z průzkumu mezi studenty čtvrtého a pátého ročníků vyplývá, že o ně má ale zájem 81 procent posluchačů.
"Být profesionálem totiž neznamená mít jen odborné znalosti," uvedl proděkan fakulty Vladimír Mihál.
Studenti mají obavy
Autoři projektu reagují na obavy mnohých studentů z nástupu do praxe. Z dotazníkového průzkumu vyplynulo, že se posluchači cítí nedostatečně připraveni například na jednání s pacienty, jejich rodinami, ostatními lékaři i dalším personálem. Bojí se také, že nebudou mít čas na své rodiny a přátele.
"Hlavním cílem je pomoci studentům, aby měli při výkonu svého povolání životní styl, který by jim přinášel uspokojení. Profese lékaře je totiž nesmírně náročná," uvedla Kateřina Ivanová z Ústavu sociálního lékařství a zdravotní politiky.
V příštím roce si tak budou medici moci vybrat z předmětů nazvaných Jak prožít kvalitní život v roli lékaře/ky, Životní styl jako sebeobrana, Nebojme se komunikovat či Lékař jako lék - umění naslouchat svým pacientům a jak se z toho nezbláznit.
Odborných garantem projektu je Ústav sociálního lékařství a zdravotní politiky Lékařské fakulty UP. Aktivity řídí Profesně poradenské centrum.
Projekt potrvá do června 2008. Poté autoři vyhodnotí jeho úspěšnost.