Nejlepších hodnot dosahují podle statistik kraje Moravskoslezský a Středočeský, kde vysadili stromů více, než pokáceli, a to i přesto, že nejvíce stromů bylo pokáceno právě ve středních Čechách. K nejhorším patří Jihočeský a Plzeňský kraj.
Aktivisté sledovali zejména situaci u silnic druhé a třetí třídy, kam aleje historicky patří a kde roste i většina nejcennějších českých a moravských alejí. Podle nich prý není jasné, kde se nové stromy nacházejí, protože řada krajů poskytovala neúplné informace.
"Pro přírodu i řidiče je to ke škodě, protože dobře ošetřované aleje jsou nejen plné života, ale pomáhají i řidičům při orientaci při zhoršené viditelnosti či zabraňují tvorbě sněhových jazyků," obhajuje stromy vedoucí kampaně Zachraňme stromy Marcela Klemensová z Arniky. Podmínky kácení alejí zpřísnila letos například novela vyhlášky o ochraně dřevin, která začala platit začátkem července. I k ní však mají odborníci připomínky.
Nejčastějším důvodem kácení podle ředitele Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Jana Štíchy je špatný zdravotní stav dřevin, polomy po bouřích, nebo ohrožení bezpečnosti silničního provozu. To znamená, že stromy rostou buď na krajnici, v zatáčkách nebo v křižovatkách. V Jihočeském kraji bylo od roku 2008 až do konce letošního září pokáceno 14 324 stromů, vysazeno 4 271, uvedl Štícha s tím, že starší data jsou obtížně dostupná.
Pro a proti stromůmPřibývá smrtelných nehod kvůli stromům u silnice, ale stromy umí také donutit řidiče zpomalit, čtěte zde. |
Silničáři musejí při sázení dodržovat minimální vzdálenost od komunikace, čímž podle Štíchy na mnoha místech dostávají mimo silniční pozemek ve vlastnictví kraje. Na cizí pozemek totiž sázet zeleň z krajských peněz nemohou. "Poslední dva roky lze provádět náhradní výsadbu nařízenou úřady povolujícími kácení na pozemky v majetku měst a obcí," uvedl šéf Správy a údržby silnic Jihočeského kraje.
Zabránit masivnímu kácení alejí se podle ekologů může kromě pravidelného ošetřování například snížením maximální rychlosti v místě, nebo zavedením nové výstražné značky 'Pozor, projíždíte alejí' tak jako v sousedním Německu. Koncepci rozvoje alejí v ČR už poslali aktivisté příslušným ministerstvům a krajům.