Do tragické bilance zahrnul i dnešní úmrtí strojvedoucího při srážce dvou nákladních vlaků na trati z Prahy do Olomouce v úseku mezi Moravičany a Mohelnicí. - čtěte zde více o nehodě u Mohelnice
Nepříznivý vývoj Poláčka velmi znepokojuje, označil ho za neudržitelný. "Strojvedoucí to nesou velice těžce," zdůraznil. Bude proto usilovat o zlepšení bezpečnosti na železnicích, například modernizaci zabezpečovacích zařízení, a pracovních podmínek pro strojvůdce.
Žádoucí je podle něj také represe nedbalých řidičů, kteří vjíždějí na přejezdy v situaci, kdy by správně neměli. Poláček uvedl, že se kvůli neblahé situaci na tratích už obrátil dopisem na ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS).
Poláček soudí, že do platů strojvůdců by se měla zohlednit odpovědnost, kterou mají. Průměrně podle něj berou kolem 25 tisíc korun, přesná částka ale záleží na mnoha faktorech, jakou jsou zkušenosti, přesčasy a podobně.
Poláček je současně proti navrhované možnosti krácení dovolené strojvůdcům. Nyní mají pět týdnů volna a k tomu jeden týden na ozdravný pobyt. Poláček dodal, že schválen byl již návrh na to, aby odcházeli za určitých podmínek dříve do důchodu. Věk kolem 65 let je pro tuto práci již rizikový, míní.
Situace na železnicích je podle Poláčka alarmující. Například letos v květnu vzbudila velkou pozornost nehoda, při které v Moravanech na Pardubicku zemřel strojvedoucí nákladního vlaku. Jeho lokomotiva narazila do vlaku stojícího ve stanici.
Policie původně hovořila o tom, že železničář přehlédl červenou na semaforu. Podle pozdějších informací ale na návěstidlu bylo na volno, protože zabezpečovací zařízení neregistrovalo vlak ve stanici, který předtím při brzdění příliš sypal písek. - čtěte Za nehodu vlaků v Moravanech mohl zřejmě písek na trati
Před dvěma měsíci zahynul strojvedoucí vlaku, který se na železničním přejezdu v Hroznětíně na Karlovarsku střetl s kamionem. - o nehodě čtěte zde
Strojvůdce zemřel na infarkt
Tragické následky měl také loni v červenci střet dvou vlaků na nádraží v Čerčanech na Benešovsku. Kvůli chybě železničářů tam narazil rozjetý rychlík do odstaveného pantografu, jehož strojvedoucí přitom zahynul. - čtěte V Čerčanech se srazily vlaky, zemřel strojvedoucí
Poláček připomněl, že ve výčtu zemřelých nechybí ani děčínský strojvedoucí Karel Bek, který v srpnu zemřel ve věku 46 let na náhlou zástavu srdce. "Byl to právě ten kolega, který vedl rychlík, který jen o pár měsíců dříve, přesně 19. března 2007, vykolejil poté, co se u Vraňan srazil s osobním automobilem nastraženým přímo v kolejišti," uvedl s tím, že následný vývoj kolem případu byl zřejmě pro muže poslední kapkou. - čtěte Soud osvobodil výpravčího žalovaného za nehodu u Vraňan
Štěstí v neštěstí měl letos v srpnu strojvůdce, jehož vlak EC 108 Comenius na trati u Studénky narazil do zřícené mostní konstrukce. On sám přežil, zemřelo ale sedm pasažérů a desítky dalších se zranily.
"Nepochybně jen díky profesionalitě a pohotové reakci strojvedoucího, pražského kolegy Jiřího Šindeláře, nebyly následky této tragické nehody ještě horší," připomíná Federace strojvůdců ČR na svých internetových stránkách. - čtěte Strojvůdce ze Studénky: Zavřel jsem oči a čekal, co se bude dít