Strážníci by podle novely mohli měřit rychlost jen tam, kde je ohrožena bezpečnost a plynulost provozu.
Poslanci připravili strážníky o možnost vybírat pokuty za rychlou jízdu před prázdninami. Ve stejném složení teď souhlasil s novelou, aby strážníci mohli radary opět používat, i když s omezeními.
Za zákazem stál Jan Klas z ODS. Stejně jako další kritici tvrdil, že pravomoc strážníků slouží jen k tomu, aby si obce naplnily pokutami pokladny. "Vždyť v roce 2007, kdy už zákon platil, přibylo mrtvých," argumentoval Klas.
Po změně zákona se ale ozvali rozzlobení starostové obcí a měst, která nezřídka investovala do vybavení strážníků radary milionové částky. Ministr vnitra Ivan Langer jim přislíbil rychlou nápravu.
"Věřím, že od prvního ledna bude reforma policie platit v té původní verzi, tedy že městská policie bude oprávněna měřit rychlost, ve větší spolupráci s republikovou policií," řekl Ivan Langer. - čtěte Senátoři ODS slíbili Langerovi, že strážníci budou dál měřit rychlost
Ze 150 přítomných poslanců hlasovalo 87 pro přijetí novely, dva byli proti. Nyní ji posoudí prezident.
Novela řeší i jiné problémy. Trestné činy policistů by měli i v budoucnu vyšetřovat státní zástupci. Návrh má rovněž umožnit řidičům získat prostřednictvím systému Czech POINT výpisy z bodového rejstříku, z něhož zjistí, kolik trestných bodů už nasbírali za dopravní prohřešky.