„Mám zato, že tak zásadní věc do roku 2030 by měla být ze samé podstaty podrobena otevřené diskuzi s odbornou veřejností. Konference byla jejím zahájením a předpokládám, že bude pokračovat i nadále, třeba formou kulatých stolů a dalších,“ řekl Plaga po skončení sedmihodinové konference.
Součástí celkové konference ke strategii byla i revize rámcových vzdělávacích programů, která mají zásadním způsobem ovlivnit obsah učiva na školách. Je nutné podotknout, že ministerstvo školství v čele s Robertem Plagou zdědilo koncepci po předchozím vedení resortu v roce 2016. Doteď s ní však moc nepohnula.
Ministerstvo si po čtvrteční konferenci otevřenost diskuze chválí. Plaga také zapojení odborné veřejnosti deklaroval dlouhodobě. První větší seznámení s revizí a jejími cíli se ovšem konalo až posledního února.
Nemůžete kozlovi říkat, kolik se má na zahradě pěstovat zelí
Diskuze k revizi zvedla mezi učiteli vlnu emocí. Podle některých je příprava chaotická, jiným se nelíbí fungovaní komisí k jednotlivým předmětům. Například ředitel SCIO Ondřej Šteffl kritizoval, že učitelé, kteří jsou v komisích zastoupení, mají zmenšovat objem učiva ve vlastním oboru.
„To přeci nejde. Je to jako by jste se ptali kozla, kolik se má na zahradě pěstovat zelí. Samozřejmě co nejvíc. Učitel matematiky vám pak také řekne, že se předmět nedá učit bez logaritmů, geometrie, aritmetiky nebo podobných věcí a všechno musí v předmětu zůstat,“ komentoval Šteffl výstupy ministerských odborníků k problematice revizí.
Zadání revize RVPZ prezentace Jaroslava Faltýna ředitel odboru předškolního, základního, základního uměleckého a speciálního vzdělávání
|
Velké množství informací, které se děti v předmětech musejí naučit, je potřeba zredukovat i podle ministra Roberta Plagy. Ten se odkazuje na zprávu České školní inspekce, která poukazuje na obrovské množství informací, které mají být v hodinách odučeny. Kvalitnější koncepci však zatím nikdo nepředstavil.
Učiva je moc, ale přidává se předmět Technika. Kde vzít čas?
Premiér Babiš ovšem plánuje pumpovat peníze do výzkumu a technika má být povinný předmět. Do výuky má být technika zahrnuta až po revizi rámcových vzdělávacích programů. Jenže rozvrhy nejsou nafukovací. Kde tedy vzít čas?
Zda se případná redukce učiva týká i výraznějšího snížení časové dotace pro konkrétní předměty, jako je třeba výtvarná nebo hudební výchova, nechtěl ministr říct. „Zásadní jsou například v dějepisu moderní dějiny, roky 18, 38, 48, 68 či 89. Je potřeba, aby se o nich děti učily. Takže to je jeden z příkladů, kde ubrat v hluboké historii a přidat události nedávné doby,“ vysvětloval ministr.
„Základem debaty je podle mého to, že je třeba děti naučit extrémní množství informací. Nikdo se však v tuto chvíli nebaví o vyhazování nějakých předmětů. Ale připusťme si, že až se dostaneme k tomu, jak má vypadat ‚člověk budoucnosti‘, tak budeme muset seřadit jednotlivé oblasti vzdělávání podle priorit a přiřadit k nim příslušnou časovou dotaci,“ prohlásil ministr.
Revize RVP a Strategie do roku 2030 by do sebe měly zapadat
O „Strategii vzdělávání 2030“ by měla vláda rozhodnout v polovině příštího roku. Expertní skupina, kterou vede Arnošt Veselý, se začala scházet na začátku roku a proto podle Veselého nemůžou členové skupiny zatím představit nějaké jasné vize toho, jak by mělo vzdělání v následujících letech vypadat.
„Scházíme se chvíli a je také potřeba sladit osobní názory odborníků ve skupině, takže mi nepřipadá úplně korektní prohlašovat, že uděláme něco zásadního bez toho, aniž bychom to pořádně probrali. Nemůžu říkat, že zrušíme řadu odborných škol, nebo je navýšíme, nebo je necháme v současném počtu, nebo že zavedeme nové pořádky a podobně, protože je ještě celá řada otázek, které jsme si nezodpověděli,“ řekl k vizi expertů Veselý.
Jedním z cílů Strategie je zlepšit důvěru lidí ve veřejné školství, zdůraznění větší potřeby podpory učitelů, kvalitního řízení škol a snižování nerovností v přístupu ke vzdělávání.
„Víme, že se zvyšuje počet soukromých škol. Mnoho rodičů začíná volit soukromé školy. My bychom byli určitě rádi, aby to nebyl trend, který bude dál pokračovat. Chceme, aby veřejnost měla důvěru k veřejnému školství. A aby byly všechny školy stejně kvalitní nebo v maximální možné míře kvalitní a dokázaly uplatnit potenciál každého žáka,“ dodal Veselý.