"Tato částka vychází z našich možností. ODS na rozdíl od jiných stran nemá žádný majetek, tudíž musí nakládat s penězi velmi obezřetně," říká Beneš. Peníze si strana půjčí v bance. Tají však, ve které.
"Nechtěl bych ublížit bankovnímu domu tím, že bych jej citoval jako potenciálního dodavatele ODS," tvrdí Beneš. A dodává, že strana nepočítá se zásadnějším ziskem od sponzorů: "V posledních letech množství lidí ochotných přispět sponzorským darem politickým stranám výrazně pokleslo."
Na dluh půjdou i sociální demokraté
S kampaní "na dluh" počítají i sociální demokraté. O jménu banky nechce hovořit ani volební manažer ČSSD Karel Kobes.
"Banky si to nepřejí," tvrdí Kobes, jehož strana má na rozdíl od ODS možnost využít peníze z Lidového domu. "Předběžně počítáme s 75 miliony korun," říká Kobes.
Nejvíce peněz chce Čtyřkoalice
O největší sumě hovoří Čtyřkoalice: 60 až 80 milionů. "Naší výhodou je to, že na volební kampaň se budeme skládat," říká šéf volebního štábu lidovců Milan Šimonovský.
A to v poměru 5:5:1:1; tedy velké strany Unie svobody a KDU-ČSL složí každá přibližně 30 milionů, ODA a DEU mezi pěti a šesti miliony. I Čtyřkoalice bude závislá na bankovní půjčce. "Kdo nám půjčí, zatím nevíme," říká předseda DEU Ratibor Majzlík.
Komunisté: půjčovat si nepotřebujeme
Komunisté tvrdí, že si půjčovat nepotřebují. "Celý rok se snažíme o vyrovnaný rozpočet," říká šéfka volebního štábu KSČM Zuzka Rujbrová. Na kampaň jim tak "zbude" minimálně šestnáct milionů. Navíc budou přispívat i krajské organizace.
Na rozdíl od roku 1998 strany letos nepočítají s dohodou o omezení nákladů na předvolební kampaň a její podoby. Před třemi lety se totiž většina parlamentních stran zavázala, že výdaje nepřesáhnou třicet milionů korun a že nebudou využívat billboardů.
"Existuje tolik možností, jak to obejít. Všichni si vzpomínáme, jak se objevil billboard časopisu Xantypa s Václavem Klausem," vzpomíná člen volebního štábu Čtyřkoalice za US Ivan Pilip.
Nechceme peníze vyhodit, říkají šéfové kampaní
S čím konkrétně zaútočí stany na voliče, všechny do jedné tají. Chtějí však "nechat lidem něco na památku."
"Rádi bychom, aby si lidé řekli, že ty peníze nebyly vyhozeny nadarmo. V krajských volbách jsme měli sanitky, kde si voliči mohli měřit tlak a hladinu cukru, a to bylo docela užitečné," vzpomíná Milan Šimonovský. Letos se například plánuje vysazování lip v českých městech.
"My počítáme s letáčky a různými reklamními předměty," uvádí za KSČM Zuzka Rujbrová, jejíž strana si nechala při posledních volbách vylisovat za čtvrt milionu hudebních CD a audiokazet s revoluční tematikou.
Sociální demokraté nahradí trumf kampaně z roku 1996 - autobus Zemák - volebním vlakem. A ODS počítá mimo jiné s tím, že jako v minulosti ji určitě podpoří nějaké slavné tváře.