Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Strany mlží, kolik utratí za kampaň

  0:01aktualizováno  0:01
Milionové částky, které politické strany přiznávají jako náklady na kampaň, nejsou zdaleka všechno, co před volbami za svou propagaci utratí. Zkušenosti z minulých kampaní a názory odborníků ukazují, že ve skutečnosti stojí vábení voličů o několik desítek milionů víc. A to ze dvou důvodů: buď si samy strany neumí náklady předem odhadnout a během kampaně musí "přisypávat", nebo využívají černých peněz mimo stranické účetnictví.

Podle oficiálních propočtů ODS, ČSSD, Koalice, ČSNS a komunistů - tedy stran s nejviditelnější kampaní - je volby přijdou na 247 milionů korun. Ve skutečnosti to bude víc.

"Strany při minulých volbách přiznaly tak o třetinu nižší náklady," uvedl Mikoláš Černý, který se podílel na kampaních dvou velkých stran.  Podobně mluví i další odborníci, ti však chtějí zůstat v anonymitě. Za pravdu jim dávají konkrétní příklady z předchozích voleb, kdy strany nepřiznávaly některé sponzory a oficiálně je tak kampaň vyšla laciněji.

Například v kampani v roce 1996 podváděla jak ODS, tak ČSSD. Obě zamlčovaly, že dostávaly finanční injekce od utajených mecenášů. Na tyto skandály se přišlo až po letech. Během kampaně je prakticky nemožné něco takového prokázat.

"Nikdo třeba nespočítá, kolik billboardů konkrétní strany právě v tuto chvíli visí. Dovodit se to dá podle údajů z agentur, které stranám pronajímají plochy, ale to číslo nemusí být přesné. Pokud si vyvěšení billboardů s politickou tematikou objednala soukromá firma, těžko se na to přijde," vysvětluje další z expertů.

Jako důkaz může sloužit šedesátka billboardů se sloganem: Volte ODS nebo ČSSD. My už se nějak domluvíme. Dodnes nikdo neví, kdo ho vlastně objednal. Strany navíc odmítají nyní náklady na svou propagaci detailně rozebírat.

Není proto možné přesně porovnat, kolik peněz do které části kampaně strany doposud investovaly. Volební manažer Koalice Patrik Nacher, stejně jako místopředseda ČSSD Karel Kobes slibují, že podrobný rozpočet kampaně bude k dispozici po volbách.

Nejdražší kampaň má sociální demokracie

Když čtenář v posledních týdnech otevře kterékoli noviny, má téměř stoprocentní jistotu, že na něj z jejich inzertních stránek "vyskočí" Vladimír Špidla, Stanislav Gross nebo Petra Buzková. Stejné figury shlížejí i ze zhruba dvou tisícovek billboardů sociální demokracie.

Letošní propagace ČSSD je zkrátka bezkonkurenčně nejdražší. "Vyčlenili jsme na ni 75 milionů. Nemohu ale garantovat, že se to číslo ještě nezvedne," přiznává místopředseda Karel Kobes. Strana objíždí regiony se čtrnácti megaparty, na nichž pod taktovkou agentury GOJA vystoupí kromě lídrů ČSSD i hvězdy showbyznysu jako Leona Machálková, Štefan Margita či Hana Zagorová.

Představitelé ČSSD (stejně jako ostatní strany) jednotlivé položky rozpočtu tají. Alespoň přibližný obrázek si však lze udělat z výroků oslovených zástupců agentur, které se na kampaních buď podílejí, nebo je sledují - jako třeba A-Connect, jež se zabývá dlouhodobým monitorováním inzerce.

Například takové megaparty ČSSD stojí podle odborníků celkem zhruba dvacet milionů. Dalších 14 milionů "spolkly" jen za první čtyři měsíce předvolební inzeráty v novinách a časopisech, nejméně dvacet milionů budou stát nynější dvě tisícovky billboardů.

K tomu je třeba ještě připočítat miliony za služby mediální a vlivové agentuře Crane Consulting a multimediální večery pod názvem ČSSD pod gilotinou Báry Štěpánové. Podtrženo sečteno: tímto tempem ČSSD během předvolebního finiše svůj finanční limit 75 milionů hravě překročí.

"Kampaň ČSSD skutečně vypadá jako nejdražší, jejich billboardů je asi nejvíc. Ale vizuálně si myslím, že nápadnější je ODS. Koalice je každopádně až třetí vzadu," uvedl šéf asociace reklamních agentur Jiří Mikeš.

Koalice přitom do kampaně hodlá investovat o pouhé tři miliony méně než sociální demokracie. Vidět je ji však mnohem méně. Jen billboardů má oproti ČSSD polovičku. "Ale těsně před volbami toto číslo ještě stoupne," říká její volební manažer Patrik Nacher. Koalice místo megaparty vsadila na finančně méně náročná divadelní představení pro děti. Za inzeráty do konce dubna Koalice platila 3,5 milionu korun.

ODS původně počítala, že do hlasů voličů investuje padesát milionů. "Museli jsme to ale i vzhledem ke konkurenci o deset milionů zvednout," uvedl volební manažer strany Miroslav Beneš.

ODS si zatím objednala dvanáct stovek billboardů, jejichž cena za tři měsíce vyjde na patnáct milionů. Předvolební inzerce v médiích stranu od ledna do dubna stála podle agentury A-Connect rovněž patnáct milionů.

Nejmenší sumu přiznávají komunisté, kteří jako jediná větší strana nemají letos billboardy. "Místo toho jsme se zaměřili na inzeráty v tisku a distribuci necelých čtyř milionů letáků. Celkem počítáme s tím, že nás kampaň přijde na 15 milionů," uvedla mluvčí KSČM Věra Žežulková.

Co se týče nákladů, mezi velké strany se dokázala vměstnat Česká strana národně sociální vedená Janem Šulou, která na svou propagaci hodlá utratit 25 milionů. Někteří si půjčují, jiní mají "vlastní zdroje" 

Stejně jako v předchozích volbách si některé strany na pokrytí předvolební kampaně vzaly úvěr: týká se to Koalice a ČSSD. "Počítáme, že se nám to vrátí na státním příspěvku za získané hlasy ve volbách," uvedl za Koalici Nacher. (Za jeden hlas strana dostane sto korun.)

Naopak ODS se spolehla na sponzorské příspěvky, přebytky z minulých let a takzvané odsunuté platby. "Některé věci, které jsme měli zaplatit, zaplatíme až po volbách," dodal Beneš. A kde na kampaň vezmou komunisté? Jak tajemně říká Věra Žežulková "z vlastních zdrojů."

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Bezpečnostní výbor má vést Koten. Česko podle něj nesmí být islamizováno

Kandidát SPD do čela výboru pro bezpečnost Radek Koten

Do čela bezpečnostního výboru Poslanecké sněmovny míří jednapadesátiletý Radek Koten z hnutí SPD Tomia Okamury. Muž,...

Kalousek burcuje proti „ústavnímu puči“. Ctíme Ústavu, opáčil Babiš

Miroslav Kalousek z TOP 09 varoval před ustavující schůzí Sněmovny před...

Jestliže bude zástupce ANO Radek Vondráček zvolen novým předsedou Sněmovny, půjde podle šéfa TOP 09 Miroslava Kalouska...

Jedli zasadili k narození syna, teď je z ní vánoční strom u radnice

Příjezd a stavba vánočního stromu na náměstí Přemysla Otakara II. v Českých...

Na českobudějovickém náměstí Přemysla Otakara II. láká pozornost místních i turistů zhruba 15 metrů vysoká jedle...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.