Politické strany připouštějí, že když zjistí, že je protivník „válcuje“, prostě do kampaně přihodí další peníze.

Politické strany připouštějí, že když zjistí, že je protivník „válcuje“, prostě do kampaně přihodí další peníze. | foto: iDNES.cz

Strany chystají nejdražší volby za více než půl miliardy, sponzory tají

  • 1585
Česko právě zažívá největší a nejdražší volební kampaň v historii. Už nyní je jasné, že bohatě překoná tu před volbami do Sněmovny v roce 2006, která stála politické strany rekordní půl miliardy korun. Kdo jim na blížící se předvolební šílenství přispěje, však partaje až na výjimky tají.

ČSSD a ODS sice oficiálně uvádějí, že za politickou reklamu utratí dohromady přes 400 milionů, ale ve skutečnosti to bude více. Železným pravidlem každých voleb je, že konečná částka bývá o 40 i více procent vyšší než ta plánovaná.

ODS například v roce 2006 slibovala, že utratí za kampaň 80 milionů, nakonec to bylo 228 milionů.

Kdo stranám kampaň sponzoruje, však není jasné. Až na Kalouskovu TOP 09 to odmítají prozradit.

Ta největší reklamní "masáž" vypukne v září. A nebude před ní útěku. Billboardy, inzerce v médiích, pódia na náměstích a nově i internet. Masivnost ostře vedené kampaně má dva důvody – jednak strany zaplatí více a jednak jsou reklamní služby oproti minulosti levnější.

"Krize dopadla na média i billboardové agentury. Díky tomu nás reklama stojí výrazně méně než v kampani v roce 2006," říká volební šéf ČSSD Jaroslav Tvrdík.

Manažer jedné z politických stran pak doplnil, že například cena billboardu na dálnici se v roce 2006 pohybovala mezi pěti až sedmi tisíci korunami. Dnes je to polovina. "Čtyřstránkovou přílohu v novinách nyní kupuji za cenu, kterou bych dříve dal za jednu stranu," dodal zmíněný manažer.

Důvodem levnějších kampaní však podle něho není jen ekonomická krize. Strany se také postupem času naučily mnohem efektivněji nakupovat. Využívají takzvaných "last minute" nabídek i slev při hromadných odběrech reklamních ploch.

Proč tedy politické strany letos investují více než v roce 2006, i když jsou služby levnější? "Víme, že jde letos o hodně. A tomu odpovídá i částka za kampaň," říká obecně mluvčí ODS Martin Kupka.

Kdo koho trumfne

V praxi je však vysvětlení rostoucích částek za kampaň jednodušší – strany mezi sebou soutěží, vzájemně se přebíjejí, a tím zvyšují výdaje. Když například ČSSD investuje do reklamy 200 milionů, nemůže zůstat ODS pozadu. A naopak.

"Kampaň se vyvíjí, reagujeme na aktuální dění, na sílu protivníků. Když třeba máme pocit, že nás soupeř s kampaní přebíjí, tak investujeme další peníze i my," přiznává Jaroslav Tvrdík z ČSSD.

Kdo stranám na kampaň přispívá, to se veřejnost nedozví. Politici sponzory tají. Otevřená je z velkých stran jediná – TOP 09 Karla Schwarzenberga a Miroslava Kalouska. Dárce zveřejňuje na internetu.

"Považujeme to za samozřejmé. Kontrola nad financováním stran je nutná," tvrdí Kalousek. Veřejnost se díky tomu dozvěděla, že TOP 09 dostala dar, který nemá v posledních letech obdobu – brněnský veterinář a podnikatel Dušan Novotný jí věnoval 11 milionů korun. - o sponzoringu strany čtěte více zde

ODS ani ČSSD letošní sponzory uvádět zatím nechtějí. A zákon je k tomu nenutí. Podle něj tak musí učinit jen jednou ročně ve výroční zprávě. "Součástí našich smluv se sponzory je, že jejich jména uvedeme jen ve výroční zprávě. Ta bude hotová až příští rok," říká mluvčí ODS Martin Kupka.

Volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík jen uvedl, že straně dosud nikdo nepřispěl více než 250 tisíc korun. "My v tuhle chvíli žádného většího sponzora nemáme. Nám nikdo miliony nedává," řekl Tvrdík.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video