Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Strach nemám, říká ředitel záchranky, jenž létá na laně pod vrtulníkem

  5:46aktualizováno  5:46
Vrtulník libereckých záchranářů už letos vzlétl více než pětsetkrát. Jen během prázdnin musel do vzduchu ve 162 případech, nejčastěji kvůli úrazům při nehodách. Často s ním, dokonce zavěšený na laně pod strojem, letěl i ředitel záchranky Stanislav Mackovík.

Vrtulník EC 135 slouží libereckým záchranářům od roku 2005. Stroj stál sto milionů korun a zvládne velké převýšení, což je pro záchranáře v sousedství Jizerských hor a Krkonoš důležité. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

"Typickými úrazy, ke kterým v létě létáme, jsou nehody cyklistů a motorkářů, mezi tím se občas někdo topí. Letos ale bylo také hodně pádů při opravě střech," říká ředitel Mackovík.

O tom, jestli k případu poletí vrtulník, rozhoduje dispečer v operačním středisku. "Vyhodnotí, kde se událost stala, jak je to daleko, jaký je k místu přístup a o jak vážný případ jde. Podle toho rozhodne, koho na místo vyšle. Vrtulník letí rychlostí 230 kilometrů za hodinu, takže jsme i na vzdáleném místě do několika minut," přibližuje ředitel.

On sám je jedním ze záchranářů ze skupiny speciálních činností, která zasahuje v nepřístupném terénu. Ke zraněnému slaňují, nebo ho zachraňují v podvěsu. Jsou potřeba v průměru jednou za dvanáct dní.

"Vytahovali jsme například dívku, která spadla z lan natažených mezi stromy za přehradou v Jablonci, nebo letěli pro dřevorubce, kterého zavalil strom u polských hranic. Většinou to bývá kombinace špatně přístupného místa a vážného zranění," říká Mackovík.

Pod vrtulníkem pracuje od roku 1997, kdy speciální skupina vznikla. Mohl tak sledovat, jak se od počáteční nedůvěry ministerských úředníků a zlehčování potřebnosti záchranářů v podvěsu postoj k jejich práci zlepšuje.

Povodně ukázaly, že jsou záchranáři na laně potřeba

"Že máme své opodstatnění, ukázaly povodně. Jen náš vrtulník vytáhnul 22 lidí," říká Mackovík. Povodně také dosud byly nejhorší, co ve své práci pod vrtulníkem zažil.

"Pracovali jsme od devíti od rána do devíti do večera, ale lidí, kteří potřebovali naši pomoc, bylo víc, než jsme mohli zvládnout. Byli jsme promrzlí, promočení, některé lidi jsme museli přemlouvat, aby se vůbec nechali odvézt. Přitom jsme museli být celou dobu maximálně soustředění, abychom neudělali nějakou chybu," vzpomíná ředitel.

Strach, jak říká, při práci nemá. "Se strachem pod vrtulník nevlezete. Mám ale obrovský respekt. Je to zodpovědnost, a to i pro pilota a záchranáře na palubě," pokračuje Mackovík.

Pilot totiž nevidí, co se pod vrtulníkem děje. Musí se spolehnout na záchranáře na palubě, který ho navádí podle toho, co pod sebou vidí. "Je to o velké důvěře. Často manévrujeme na centimetry a stromy jsou jen pár metrů od rotoru. Stačila by malá chyba a neštěstí je hotové," podotýká.

Jednu starost ale letečtí záchranáři, alespoň zatím, řešit nemusí. Nedostatek peněz. Na provoz vrtulníku podle Mackovíka peníze jsou. "Na záchraně lidských životů šetřit nejde. U liberecké záchranky navíc dodržujeme to, že pacienta nevezeme jen do nejbližší nemocnice, ale hned tam, kde ho vyléčí. Takže například, když je popálený, letíme hned do Prahy," dodává ředitel.

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Kotlíkové dotace získávají podvodníci ve velkém i na neexistující kotle

Kraj Vysočina v pondělí ráno zahájil příjem žádostí o kotlíkové dotace. Před...

Dotace na výměnu starých neekologických kotlů za nové lákají podvodníky. Ve středních Čechách jsou dva muži podezřelí z...

Zlom v kampani, hodnotí experti vstup Topolánka do boje o post prezidenta

Prezidentský kandidát Mirek Topolánek se účastní pouliční slavnosti Korzo...

Kandidatura bývalého premiéra Mirka Topolánka na funkci prezidenta republiky znamená podle marketingových expertů...

Chartista Hradílek ukončil pod tlakem rodiny hladovku proti Zemanovi

Bývalý disident a mluvčí Charty 77 Tomáš Hradílek (8. listopadu 2017).

Bývalý disident Tomáš Hradílek ukončil hladovku, kterou držel 17 dní na protest proti prezidentské kandidatuře Miloše...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.