Obyvatelé Waidhausu a Rozvadova vyšli do ulic, aby dali jasně najevo své názory.
Kamiony pryč z Waidhausu, Životní prostor, nikoliv kolony, Náklaďák a dálnice, to je správná dvojice, Máme toho po krk! Podobné transparenty a nápisy bylo možné spatřit v průvodu, ale také zavěšené na domech podél hlavního tahu Waidhausem.
Starý přechod, který dnes slouží jen pro regionální dopravu, byl pro tu nákladní uzavřen v listopadu roku 1997. Se zprovozněním dálnice z Plzně do Rozvadova vznikl přímo na ní nový hraniční přechod, včetně odbavovacího pracoviště pro kamiony.
"O autorovi návrhu příliš nevíme. O možnosti částečně zprovoznit starý přechod se údajně začalo jednat na úrovni ministerstev vnitra obou států. Pro naši obec by to znamenalo návrat o několik let zpět a podstatné zhoršení dopravní situace a také životního prostředí," uvedl starosta Waidhausu Anton Schwarzmeier.
Stejná situace je i na české straně. "Vůbec netušíme, v čí hlavě se nápad zrodil. Když jsme jednali s kolegy z Německa, tvrdili, že návrh přišel z Čech. Naše ministerstva zase říkají opak," kritizuje návrh starosta Rozvadova Jindřich Červený.
Kolik aut přejelo hranici v Plzeňském a Karlovarském kraji: |
rok 2003 - 2 128 542 |
Nejasný je i postoj Krajského úřadu v Plzni. "Legislativně právní odbor krajského úřadu napsal, že otevření starého přechodu pro nákladní auta povolí. Nikdo se nás přitom na nic neptal," rozčiluje se rozvadovský starosta.
Krajský radní pro dopravu Miroslav Jaroš však pro ČTK uvedl, že stačí upravit systém odbavování na novém přechodu a zpoplatnit české dálnice. "S otevřením pro veškerou dopravu nesouhlasíme," uvedl Jaroš.
Fronty jsou i po vstupu do unie
Řidiči si stěžují, že i po pádu celních omezení se na rozvadovském dálničním přechodu tvoří kolony. Obyvatelé a představitelé dotčených obcí poukazují na to, že nový přechod nefunguje naplno.
"Ať na dálnici fungují k odbavení všechny tři jízdní pruhy, které tam jsou postavené, a cestování se urychlí. Nechápu, proč je stále otevřený jen jeden odbavovací pruh. Budu chtít znát odpověď," kritizuje pohraniční policii starosta Tachova a senátor Ladislav Macák.
Nechceme tu tisíce aut
"Do Waidhausu jsem se přistěhovala před deseti lety. Přejít hlavní silnici, kde se dnes koná protestní akce, trvalo dlouhé minuty. Městem se neustále táhly kolony aut v obou směrech. Pro své děti chci obec čistější, bezpečnější, klidnější a bez znečištěného vzduchu," uvedla Jutta Finková, jedna z protestujících.
"Nechceme tu tisíce aut, když kousek odtud je obrovský dálniční přechod. Jsme rádi, že nás přišli podpořit i kolegové z Čech. Jen doufáme, že lidé, kteří o tom budou rozhodovat, vezmou v úvahu naše argumenty," doplnil další z účastníků akce Hans Frülich.
Stovky lidí vyšly do ulic německého Waidhausu. Protestovaly proti vrácení kamionů na starý hraniční přechod v Rozvadově. (19. ledna 2005) |
Stovky lidí vyšly do ulic německého Waidhausu. Protestovaly proti vrácení kamionů na starý hraniční přechod v Rozvadově. (19. ledna 2005) |
Stovky lidí vyšly do ulic německého Waidhausu. Protestovaly proti vrácení kamionů na starý hraniční přechod v Rozvadově. (19. ledna 2005) |