Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stíhačky, nebo rezignace na vzdušnou obranu

  0:01aktualizováno  0:01
Chátrající stíhací letectvo staví vládu i obě komory parlamentu před dvě možnosti: buď koupit nadzvukové stroje, anebo požádat o vzdušnou ochranu NATO. Česko by se tak podle ministra obrany Jaroslava Tvrdíka jednou provždy zřeklo suverenity vzdušného prostoru. Technická, ale i odborná krize protivzdušné obrany mohou republiku přivést do velmi zvláštní situace: nad hlavami Čechů se v roce 2004 začnou prohánět němečtí stíhači.

To v případě, že Poslanecká sněmovna a Senát zamítnou kabinetu Miloše Zemana zákon o bezmála osmdesátimiliardovém úvěru na nákup čtyřiadvaceti nových stíhaček Jas-39 Gripen od britsko-švédského konsorcia BAe Systems/SAAB.

Ministr obrany Jaroslav Tvrdík po včerejším jednání vlády o stavu letectva věří, že úvěr Poslaneckou sněmovnou i Senátem projde, protože nákup stíhaček je nejlepším východiskem z krize protivzdušné obrany. "Její stav je na hranici únosnosti," říká Tvrdík.

Rovněž Jan Váňa z týmu vládního zmocněnce pro reformu armády míní, že poslanci a senátoři mají při rozhodování o obraně vzdušného prostoru republiky na výběr jen dvě možnosti. A upřesňuje, že pokud obě komory parlamentu nákup stíhaček odloží na pozdější dobu, odejdou z letectva desítky nejzkušenějších pilotů, ale i vlivných velitelů, které v armádě drží už jen vidina nákupu moderních letounů. Při tomto "pouštění žilou" by se podle Váni letectvo ocitlo v neřešitelné situaci.

"Vlastně by zanikly i opravárenské závody, výzkumné ústavy, ale i pilotní směr na vojenské akademii. Tyto poměrně nákladné instituce bychom si nemohli zbůhdarma držet jen proto, že si někdy později možná koupíme stíhačky," vysvětluje ministr obrany. Odklad nákupu, jak to například požaduje ODS, Tvrdík považuje za definitivní rezignaci na obranu vzdušného prostoru země. "Svým způsobem by šlo o ztrátu části naší suverenity," varuje ministr obrany.

Protože však NATO nemá vlastní stíhací letectvo, musela by se Praha s žádostí o ochranu obrátit na Německo či Polsko. Avšak Poláci na tom se stárnoucími ruskými letouny nejsou o nic lépe než Češi. Podle Tvrdíka tedy zbývají jen Němci, jimž bychom za tuto službu platili.

I v tom případě by při ohrožení země byli němečtí stíhači na českých hranicích asi za dvacet minut, dalších deset či patnáct minut by jim trval dolet k obraně strategického cíle na Moravě. Tvrdík sebekriticky přiznává, že na vyhrocených poměrech v technicky zanedbaném stíhacím letectvu se po roce 1989 nepodepsaly jen všechny pravicové vlády, ale v uplynulých letech i ČSSD.

Kabinet Tvrdíkovu zprávu o kritickém stavu vzdušných sil i o východiscích z kolapsu schválil. "Bez nákupu stíhacích letounů by v roce 2004 zaniklo letectvo a do roku 2017 by se jej nepovedlo obnovit, protože by bylo přerušeno proškolování pilotů, kteří by neměli šanci na cvičné lety," vysvětlil premiér Zeman. Připustil, že stíhačky by mohly být nahrazeny i posílením raketového vojska.

"Rozpočet na nákup raketových systémů - například typu Patriot - představuje nejméně dvaceti- až třicetimiliardové náklady, a navíc by pokryly jen třicet procent vzdušného prostoru," říká Zeman.

Před dvěma týdny vláda rozhodla, že si na nákup chce vzít úvěr téměř 77 miliard korun. Na nákup je určeno 58,5 miliardy, zbylých 18,4 miliardy tvoří úroky. Stíhačky mají státní pokladnu přijít dohromady asi na 100 miliard korun. Do této sumy se vedle letadel započítávají i náklady na výzbroj, úpravu letišť a provoz letounů.
Zprávu o stavu letectva poskytne ministr obrany v nejbližších dnech zákonodárcům. 

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

První hádka poslanců. O členy výboru, který bude řešit vydání Babiše

Andrej Babiš skládá poslanecký slib. (20. 11. 2017)

Nově zvolení poslanci zamířili v pondělí poprvé do Sněmovny. Složili slib, vyfotili se a pak přišla i první hádka. O...

Ošťádal v profesorské kauze neuspěl, Ústavní soud jeho stížnost zamítl

Ivan Ošťádal žaluje hlavu státu za odmítnutí jmenovat jej profesorem (21. září...

Ústavní soud zamítl stížnost fyzika Ivana Ošťádala a Univerzity Karlovy. Ti poukazovali na údajnou nečinnost prezidenta...

Křižovatka u dálnice přetne sedlákům pole. Nikdo s námi nejednal, tvrdí

Dřevěné kolíky vyznačující, kde má stát kruhová křižovatka na přivaděči k...

Deset let pozoruje rodina Fišerova ze Staré Pohůrky, jak geodeti vytyčují na jejích polích hranice budoucí kruhové...

Netrapte děti s příkrmy, říká výživová specialistka
Netrapte děti s příkrmy, říká výživová specialistka

O metodě BLW si přečtěte v rozhovoru s Ditou Ptáčkovou



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.