Severoatlantická aliance. Ilustrační foto.

Severoatlantická aliance. Ilustrační foto. | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

Štefka: Členství v NATO je hnacím motorem

Česká armáda se za sedm let členství země v NATO změnila k nepoznání. Aliance je pro armádu hnacím motorem, tvrdí v rozhovoru pro natoaktual.cz náčelník generálního štábu Pavel Štefka.

Jak se změnila česká armáda za těch sedm členství v Severoatlantické alianci?
Vstup do NATO je hlavním hnacím motorem armády. Kvůli schopnosti vyrovnat se aliančním armádám se připravila reforma české armády. Změnili jsme všechno. Organizační struktury, systém velení, operační postupy, zvýšili počty vojáků, kteří operují v zahraničních misích. Vybavujeme armádu novými sofistikovanými systémy.

Nedívají se i přesto alianční partneři na českou armádu, jako na tu malou, nevýznamnou někde vzadu?
Když splníme do roku 2012 všechny úkoly reformy, tak budeme kompletně připraveni a vyrovnáme se ostatním. Jde o komunikační a  informační systémy, abychom dosáhli jednoho z bodů interoperability v NATO.

Musíme dokončit profesionalizaci a dotáhnout několik dalších hlavních projektů modernizace - to se týká nákupu obrněných transportérů a nákladních automobilů. Nejnáročnější věci by měly být dokončeny do roku 2010.

Armáda právě představila nové vrtulníky, které získala v rámci deblokace ruského dluhu...
Samozřejmě v armádě a zvláště v letectvu vládne spokojenost. Máme profesionální útvary a novou techniku s vyššími schopnostmi. Vrtulníky musíme ještě doplnit dalšími systémy, který patří ke standardům NATO.

Není trochu škoda, že armáda nakonec získala z Ruska 26 vrtulníků místo obřích velkokapacitních letounů, které by se hodily pro strategickou přepravu vojáků do misí?
Velkokapacitní letouny jsou vynikající věc. Mít vlastní strategickou přepravu by bylo výborné. Letouny je ale třeba mít využité. Spočítali jsme, že aby letouny byly vytížené, musely by ve vzduchu trávit minimálně 500 hodin ročně. To nejsme schopni naplnit, i když by naše stroje využívaly k přepravě i další země.

Navíc letouny An-70, o kterých jsme uvažovali, prakticky neexistují a dluh musel být splacen do roku 2006. Řešení s vrtulníky je proto pro nás naprosto ideální. Když budeme potřebovat strategickou přepravu, tak si ji pronajmeme.

Náčelník generálního Štábu bude odpovídat v pátek 10. března od 10 hodin čtenářům iDNES v on-line rozhovoru. - více zde

, natoaktual.cz

Video