"Práce tady pokračují podle plánu, dokonce jsme asi v měsíčním předstihu," řekl Tomáš Zdražila ze Subterry, který stavbu tohoto úseku metra řídí.
Dvojkolejný tunel prorazili dělníci za necelých sedm měsíců. "Denně vyhloubili zhruba tři a půl metru tunelové roury," dodal Zdražila.
Obrovské masy vytěžené hlíny odvezlo ze staveniště na sedm a půl tisíce nákladních tater. "Tu kvalitnější hlínu opět použijeme, a zasypeme jí úseky, které se hloubily z povrchu, a tu horší necháme na skládkách," objasnil.
Nová trasa pomůže desetitisícům lidí, kteří žijí v této oblasti. Ti již nebudou muset jezdit k nejbližším stanicím metra na Ládví, Vysočanskou či na Českomoravskou přecpanými autobusy, ale stanice metra budou mít nedaleko svých domovů.
Podzemní dráha zde také pomůže životnímu prostředí. "Počítáme s tím, že tady ušetříme kolem třiceti autobusů," objasnil šéf Dopravního podniku Tomáš Jílek.
Nové čtyřkilometrové prodloužení trasy C bude mít tři stanice: Střížkov, Prosek a Letňany. První vlaky podzemní dráhy s cestujícími pojedou z Ládví dále na sever začátkem roku 2008. Město a stát za tento nový úsek zaplatí asi třináct miliard korun.
Metro pomůže výstavišti
Prodloužená čtyřkilometrová trasa metra C bude mít velký význam pro rozvoj oblasti. Budou na ni tři stanice Střížkov, Prosek a konečná Letňany, která vznikne u letňanského výstaviště.
To by se mělo v budoucnu dále více rozrůstat a město počítá s tím, že se tu budou konat klíčové výstavní akce v hlavním městě. V případě, že Praha získá pořadatelství letních olympijských her, tady vyrostou některá sportoviště a také olympijská vesnice pro ubytování sportovců.
Pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner uvedl, že po dokončení celé trasy C začnou dělníci asi v roce 2009 stavět úplně nový úsek metra trasy D mezi hlavním nádražím a Písnicí. "Pravděpodobně se rozhodneme pro jeho odlehčenou variantu, která by byla levnější," řekl Šteiner.
Trasa D pomůže jihu
Déčko by tak posílilo přetíženou trasu C a zjednodušilo by dopravu desítkám tisíc lidí z jihu Prahy, kteří jsou zatím odkázáni na autobusy. Dopravě v jižní části Prahy by trasa D ulevila podobně, jako lidem pomůže nový úsek trasy C na opačném konci metropole.
Město nyní velmi vážně uvažuje o tom, že trasu D postaví jako odlehčené metro. Podle studie by v takovém případě stál úsek z hlavního nádraží do Písnice 42 miliard korun, klasická podzemní dráha by byla o dvě miliardy dražší.
Podle radního Šteinera by však úspory byly ve skutečnosti větší. "Například soupravy lehkého metra spotřebují méně elektřiny než klasické vlaky. Navíc by je ovládal dispečer z centra a ušetřilo by se na platech pro strojvedoucí. Čili provozní náklady by tak byly výrazně nižší," tvrdí Šteiner.
Hlavní město také počítá po roce 2010 s prodloužením trasy metra A z nynější konečné na Dejvické až k ruzyňskému letišti přes motolskou nemocnici. Výstavbu tohoto úseku prosazuje hlavně městská část Praha 6.
Prodloužení podzemní dráhy přes sídliště Petřiny a Bílou Horu k letišti však zatím není zakresleno v územním plánu, a bez toho stavět nelze.
Metrem na Strahov
V budoucnu se uvažuje též o stavbě okružní linky metra E, která by spojila trasy A, B, C a D, a také by měla stanici na Strahově v blízkosti sportovního areálu.
Plány na další výstavbu metra počítají i s prodloužením trasy A na východě Prahy, odkud by metro mohlo vést odbočkou ze Strašnické až k hostivařskému nádraží.
Již v příštím roce by však lidé mohli jezdit metrem ze Skalky do nové konečné na trase A Depa Hostivař.