Vlaky od Smíchova vjedou pod zem u Barrandovského mostu.

Vlaky od Smíchova vjedou pod zem u Barrandovského mostu. | foto: Vizualizace SŽDC.

Stavba tunelu do Berouna je ohrožena, podle EU je předražená

  • 314
Za osm let měly vlaky mezi Prahou a Berounem jezdit až třísetkilometrovou rychlostí. Cesta by tak cestujícím zabrala deset minut, a to díky 25 kilometrů dlouhému tunelu, který chtěla vybudovat Správa železniční dopravní cesty. Plány se ale komplikují. Evropské unii, která má dát peníze, se stavba zdá drahá. Praha chce zase prozkoumat vliv tunelu na životní prostředí.

Harmonogram stavby během posledních měsíců posunula správa železnic již o dva roky. A to nemusí být zdaleka poslední úpravy. Navíc se nyní podle Hospodářských novin ukázalo, že Česko na výstavbu nejdelšího tunelu ve střední Evropě nemusí dostat peníze z Evropské unie, s nimiž počítalo.

"Hledáme, kde ušetřit," říká investor

Stavba se prý zdá Bruselu příliš drahá. Projekt nyní počítá s 33 miliardami korun, což se nelíbí vídeňské poradenské kanceláři Evropské investiční banky, která posílá do Bruselu doporučení. Chce doložit, zda je zvolená trasa opravdu nejlepší a předložené náklady skutečně oprávněné.

"Musíme hledat možnosti, jak ušetřit. Je jich celá řada," řekl MF DNES ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek. Konkrétní ale být odmítl.

Přitom u tunelových staveb moc úspor najít nelze, protože se na ně vztahují velmi přísná bezpečnostní pravidla, navíc je v Česku zvykem, že skutečné náklady jsou vyšší než ty odhadované.

"Pokud se nám to nepodaří, budeme muset zvažovat i jiné varianty," přiznal Komárek. Na řešení celé situace nemá mnoho času, už v únoru musí Česko v Bruselu předložit seznam projektů, s jejichž financováním by chtělo pomoci.

Tunel navíc musí získat územní rozhodnutí, které pražští zastupitelé na svém říjnovém jednání podmínili doplněním odborných studií o vlivu koncepce na životní prostředí. A to může být otázka řady měsíců.

Rychlíky podél Berounky?

Do hry se tak může vrátit nejlevnější varianta železničního koridoru Praha – Beroun. Tedy ta, která počítá s kolejemi vedenými po nynější berounské trati.

Jenže to by se neobešlo bez protestů obyvatel i ekologických iniciativ. Trať by totiž musela být uzavřena v pásu protihlukových stěn, které by hyzdily údolí Berounky. Navíc by se zde mísila mezinárodní doprava s tou regionální a vlaky by zde nemohly jezdit zdaleka takovou rychlostí jako tunelem.

Podle Hospodářských novin se na příští týden chystají jednání o tom, jak mnohamiliardový projekt zachránit.

Kdyby se řešení našlo a tunel by se skutečně postavil podle právě platného harmonogramu, vysokorychlostní vlaky by v Praze zajížděly pod zem v roce 2020 na dvou místech. U Barrandovského mostu ve směru od Smíchova a pak v Malé Chuchli od Branického mostu.

Trať Praha – Beroun

TRASA
2009

Trať se vine podél řeky Berounky a je plná zatáček. Strojvedoucí nemůže "vymáčknout" z lokomotivy příliš vysokou rychlost, ani kdyby měly České dráhy supermoderní stroje. Na trase je od smíchovského nádraží 11 zastávek v devíti obcích.

2020
Vysokorychlostní soupravy by měly v Praze pod zem zajíždět na dvou místech. U Barrandovského mostu ve směru od Smíchova a pak v Malé Chuchli, kde budou do tunelu vjíždět vlaky přijíždějící od Vršovic po Branickém mostě. Nová trať bude o 10 kilometrů kratší než ta současná.

RYCHLOST
2009
Pokud se dnes Pražané vydají za prací, na výlet či na návštěvu příbuzných do Berouna po železnici, nedostanou se tam ani rychlíkem dříve než za půl hodiny. Na trati podél Berounky je povoleno maximálně 80 km/h.

2020
Vlakem z Prahy do Berouna by bylo možné se dostat za 10 minut. Díky 25 km dlouhému tunelu, kde by byla povolena 250 až 300 kilometrová rychlost.

České dráhy ušetří na mzdách sedmačtyřiceti pracovníků, které budou moci propustit. Dá se předpokládat, že nové spojení bude využíváno cestujícími z Berouna a okolí. Ti by nechali svá auta u nádraží v Berouně a pak by se rychle a komfortně dostali vlakem přímo do centra Prahy.

Info na: www.praha-beroun.cz


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video