Harmonogram stavby během posledních měsíců posunula správa železnic již o dva roky. A to nemusí být zdaleka poslední úpravy. Navíc se nyní podle Hospodářských novin ukázalo, že Česko na výstavbu nejdelšího tunelu ve střední Evropě nemusí dostat peníze z Evropské unie, s nimiž počítalo.
"Hledáme, kde ušetřit," říká investor
Stavba se prý zdá Bruselu příliš drahá. Projekt nyní počítá s 33 miliardami korun, což se nelíbí vídeňské poradenské kanceláři Evropské investiční banky, která posílá do Bruselu doporučení. Chce doložit, zda je zvolená trasa opravdu nejlepší a předložené náklady skutečně oprávněné.
"Musíme hledat možnosti, jak ušetřit. Je jich celá řada," řekl MF DNES ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek. Konkrétní ale být odmítl.
Přitom u tunelových staveb moc úspor najít nelze, protože se na ně vztahují velmi přísná bezpečnostní pravidla, navíc je v Česku zvykem, že skutečné náklady jsou vyšší než ty odhadované.
"Pokud se nám to nepodaří, budeme muset zvažovat i jiné varianty," přiznal Komárek. Na řešení celé situace nemá mnoho času, už v únoru musí Česko v Bruselu předložit seznam projektů, s jejichž financováním by chtělo pomoci.
Tunel navíc musí získat územní rozhodnutí, které pražští zastupitelé na svém říjnovém jednání podmínili doplněním odborných studií o vlivu koncepce na životní prostředí. A to může být otázka řady měsíců.
Rychlíky podél Berounky?
Do hry se tak může vrátit nejlevnější varianta železničního koridoru Praha – Beroun. Tedy ta, která počítá s kolejemi vedenými po nynější berounské trati.
Jenže to by se neobešlo bez protestů obyvatel i ekologických iniciativ. Trať by totiž musela být uzavřena v pásu protihlukových stěn, které by hyzdily údolí Berounky. Navíc by se zde mísila mezinárodní doprava s tou regionální a vlaky by zde nemohly jezdit zdaleka takovou rychlostí jako tunelem.
Podle Hospodářských novin se na příští týden chystají jednání o tom, jak mnohamiliardový projekt zachránit.
Kdyby se řešení našlo a tunel by se skutečně postavil podle právě platného harmonogramu, vysokorychlostní vlaky by v Praze zajížděly pod zem v roce 2020 na dvou místech. U Barrandovského mostu ve směru od Smíchova a pak v Malé Chuchli od Branického mostu.
Trať Praha – BerounTRASA 2020 RYCHLOST 2020 České dráhy ušetří na mzdách sedmačtyřiceti pracovníků, které budou moci propustit. Dá se předpokládat, že nové spojení bude využíváno cestujícími z Berouna a okolí. Ti by nechali svá auta u nádraží v Berouně a pak by se rychle a komfortně dostali vlakem přímo do centra Prahy. Info na: www.praha-beroun.cz |