Mnohdy v těchto funkcích zastupují magistráty měst a obecní úřady, aniž by
jejich aktérství ve společnostech bylo podloženo jakoukoli majetkovou účastí. Za výkon funkce v představenstvech a dozorčích radách jim plynou odměny ve statisícových částkách, včetně případných odsouhlasených tantiém do jejich vlastních kapes a nikoli do pokladen institucí, které údajně zastupují a od nichž jsou za zástup již jednou placeni.
Jedná se zcela jistě o střet zájmů, který je akceptován málokde ve světě. Většinou totiž, místo aby hájili zájmy měst či obcí, využívají svého působení ve vrcholových orgánech společností k lobingu a působení pro společnost samou v zastupitelstvech či výběrových řízeních, pokud jsou v lepších případech vypsána. Pokud se jedná o zvýšení cen v distribučních a teplárenských společnostech, tlumí nesouhlas zastupitelů a magistrátů. Často lobovali pro prodej akcií za nevýhodnou cenu při odkoupení samotnou společností či spřízněnou osobu, která skrytě prováděla výkup. Nezřídka kdy se stává, že tyto firmy dostávají velmi výhodné pronájmy na dlouhou dobu, často i právně neošetřené, bez možnosti výpovědi. Také seznámení vedení firem se zamýšlenými záměry územního plánování vedou k nákupu či prodeji pozemků za cenu pro firmu výhodnou.Často po vypršení mandátu, či v případě odstoupení odchází do těchto firem pracovat a dále prohlubují čilé vztahy se zaměstnanci magistrátů. Pokud hájí důsledně zájmy magistrátů a jejich majetkových účastí, těžko se totiž dostanou do vrcholových orgánů společností a zůstávají s výkonem akcionářských práv v roli minoritního akcionáře.
Podobná situace s ovlivňováním a lobingem pro firmy probíhá nejen v komunální politice, ale i v parlamentu, senátu a ministerstvech. Přes FNM by se neměli do společností dostávat poslanci a senátoři, jejichž pracovní náplň je zcela odlišná.
Všichni tito úředníci zastupující majetkové účasti státu či obcí by měli své odměny ze společností převádět do pokladen institucí, odkud pochází. Za jejich rozhodnutí ve firmách by měl ručit na druhou stranu stát. V případě jakéhokoliv postihu zastupujícího pracovníka by měl postupovat dle zákoníku práce. Za zástup mu lze schválit v případě komunální politiky odměnu zastupitelstvem. Ve společnostech, kde tito úředníci jsou ve vrcholových orgánech bez jakékoli majetkové účasti státu či obcí, by měl dostat úředník na vybranou, zda chce setrvat ve státních službách, nebo pracovat v soukromé společnosti. Jen tak je možno omezit střety zájmů a případné možnosti korupce státních úředníků tak, aby na konci lobistických řetězců zůstávala oškubaná obec, magistrát, nebo stát. Třeba po dvouměsíčním výpadku práce parlamentu s volbou prezidenta již konečně dojde i k odvaze zákonodárců vylepšit zákony jdoucí proti osobnímu zájmu některých z nich i osobnímu zájmu některých komunálních politiků, kteří do politiky vstoupili pouze s vizí osobního prospěchu.
- středa 5. března 2003
- 1