Test:

Státní maturita - Český jazyk a literatura – základní úroveň obtížnosti

Každá správná odpověď je za 1 bod.

Ilustrační snímek
1.Přečtěte si pozorně výchozí text k úloze 1 a odpovězte na otázku:

Dávkování a způsob použití léku Dospělí U onemocnění, kdy je přípravek užíván bez porady s lékařem (s výjimkou průjmů, kde je dávka vyšší), užívají dospělí 2–5 tablet 3–4krát denně. U průjmů mohou dospělí užívat 10–12 tablet 3–4krát denně. U onemocnění, kdy dospělí užívají přípravek na doporučení lékaře, určí dávku a délku léčby lékař. Děti od 3 let věku U dětí určí přesné dávkování a délku léčby vždy lékař. Obvyklá dávka je 2–5 tablet 3–4krát denně, u průjmů obvykle 4–5 tablet 4krát denně. Která z následujících možností svým obsahem odpovídá výchozímu textu?

2.Každý z následujícíh 4 textů obsahuje nějakou chybu či nedostatek. Přiřaďte druh chyby nebo nedostatku k jednotlivým textům. První text:

Balení vánočních dárků je pro mnohé hotovou noční můrou, ale nabídka balicích služeb se i u nás, rok od roku zlepšuje.

3.Druhý text:

Hlavně by si důvěřiví čtenáři neměli bláhově myslet, že snad reportéři sami zažily všechny riskantní situace, o nichž potom psali.

4.Třetí text:

Na první pohled byly nejlákavější studené mísy prokládané vinými listy, stáčené plátky lososa a dezerty, jež zdobily snítky bazalky.

5.Čtvrtý text:

V této rubrice se pořád u článků stále objevují stejné obrázky, což na čtenáře dělá velmi špatný dojem.

6.Přečtěte si pozorně zadání a odpovězte na otázky 6 až 11:

Chcete-li, aby vaše dítě ovládalo počítač a domluvilo se cizím jazykem, zaplaťte mu doučování. Výuka těchto předmětů na školách za nic nestojí. Ve své výroční zprávě to uvádějí školní inspektoři. Většina škol, jak inspektoři dále kritizují: využívá počítač jen k výuce výpočetní techniky. Školy, jejichž počítačové učebny jsou permanentně plné i v hodinách např. dějepisu, češtiny, fyziky tvoří výjimku. „Problém je v osnovách. Jsou tak našlapané, že mnohdy není čas dělat s dětmi v jednotlivých předmětech něco navíc, třeba právě brouzdat na internetu,“ vysvětluje ředitel pelhřimovské základní školy. Inspektoři mají další výhradu: „Využití počítačů je minimální dokonce i v hodinách informatiky. Učebny jsou vytíženy jen ze dvou třetin,“ píší ve své zprávě. Problémy existují i s výukou cizích jazyků. Nekvalifikovaných učitelů angličtiny napočítali inspektoři v kontrolovaných školách pětačtyřicet procent. „Sehnat kvalitního učitele je skoro zázrak,“ tvrdí ředitel olomoucké základní školy. Poznal to nedávno na vlastní kůži. „Odešla mi kvalifikovaná angličtinářka. Sehnat za ni náhradu bylo skoro nemožné.“ Důvod, proč nejsou mladí angličtináři školám k dispozici, je nasnadě: školy jim nabízejí ve srovnání se soukromými firmami mizivé platy. (z denního tisku) Otázka číslo 6: Která z následujících možností nejlépe vystihuje obsah článku, a byla by tedy i vhodným titulkem?

7.Ve kterém z následujících úseků výchozího textu se uplatňuje rčení?

8.Rozhodněte o následujícím úseku výchozího textu, zda obsahuje chybu v interpunkci (ANO), či nikoli (NE):

Důvod, proč nejsou mladí angličtináři školám k dispozici, je nasnadě: školy jim nabízejí ve srovnání se soukromými firmami mizivé platy.

9.Rozhodněte o následujícím úseku výchozího textu, zda obsahuje chybu v interpunkci (ANO), či nikoli (NE):

Nekvalifikovaných učitelů angličtiny napočítali inspektoři v kontrolovaných školách pětačtyřicet procent.

10.Rozhodněte o následujícím úseku výchozího textu, zda obsahuje chybu v interpunkci (ANO), či nikoli (NE):

Školy, jejichž počítačové učebny jsou permanentně plné i v hodinách např. dějepisu, češtiny, fyziky tvoří výjimku.

11.Rozhodněte o následujícím úseku výchozího textu, zda obsahuje chybu v interpunkci (ANO), či nikoli (NE):

Většina škol, jak inspektoři dále kritizují: využívá počítač jen k výuce výpočetní techniky.

12.Která z následujících možností přesně vystihuje význam následujícího textu?

Obávám se, aby nepřišel.

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící