Jedním z mnoha věřitelů je František Šandera z Brna-Slatiny.
V roce 1966 postavili stavbaři přes jeho pozemek silnici. Dodnes za zastavěnou plochu nedostal ani korunu. "Prostě to neřešili," stěžuje si.
Podobně jako Šandera jsou na tom další stovky lidí, kterým komunističtí plánovači postavili cestu přes pole či zahradu a "zapomněli" za půdu zaplatit.
Na případ opakovaně upozorňoval ombudsman Otakar Motejl. Ministerstvo financí chystá plán, jak majitele vyplatit. Nebude to levné ani rychlé. Vyplácení se připravuje na etapy až do roku 2015.
Ombudsman opakovaně připomínal, že situace je neúnosná. "Dosavadní prodlevy při řešení tohoto problému považuje veřejný ochránce práv za nepřijatelné," uvedl Motejl.
"Na materiálu se pracuje. Bude možné k němu říci více, až bude předložen do vlády," říká mluvčí ministerstva financí Marek Zeman.
Podle Ředitelství silnic a dálnic však celková dlužná částka dosahuje devíti miliard. Z toho 2,6 miliardy bude třeba vyplatit za pozemky pod silnicemi ve vlastnictví státu, zbytek za silnice krajů.
Kolik je celkem postižených vlastníků, není jasné. "V našem kraji to dělá asi 800 milionů v cenách roku 2000," říká hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.
Kraje na závazky, které pocházejí z komunistické éry, ovšem ze státního rozpočtu peníze nedostaly. "Je to časovaná bomba. Není ani norma, která by říkala, kolik se má vyplácet," uvedl Bendl.
Někteří zoufalí majitelé zkoušejí nejrůznější cesty, jak se domoci peněz, které jim patří. Obracejí se třeba i na členy parlamentu. "Když jsem se tím začala zabývat, objevila se snaha to řešit. Je to ostudné a je to třeba řešit systémově," řekla senátorka Jitka Seitlová.