"Vedlejší silnice na takový nápor dopravy nebyly stavěné. Jejich stav je už nyní dost zoufalý a současný provoz je ještě víc rozbíjí. Už po měsíci uzávěry vylézá na mnoha místech holý podklad," řekl zástupce starosty Moravských Budějovic Radek Doležal.
K požadavku na průběžnou opravu objízdných tras se připojily všechny obce Moravskobudějovického mikroregionu. Mají obavy, že když se silnice nebudou průběžně spravovat, po skončení objížďky, která by měla trvat do 5. září, budou místní komunikace tak rozbité, že se po nich nebude dát vůbec jezdit a kompletní oprava bude stát tolik, že na ni silničáři nebudou mít peníze.
"Při srovnání se znojemskou, by třebíčská správa a údržba silnic mohla svoji činnost zlepšit a právě při té objížďce dokázat akceschopnost," upozornil Doležal.
Určité práce sice třebíčští silničáři provedli, ale například v úseku kolem Cidliny je silnice už opět rozbitá. "Mělo by se to opravovat průběžně a pak ještě v září provést konečnou úpravu," tlumočil nejlepší řešení starosta Cidliny Karel Trojan.
Takové řešení by bylo ideální i podle ředitele Správy a údržby silnic v Třebíči Aloise Švehly. Vzhledem k nedostatku financí to podle něj ale zřejmě nebude možné.
"Celou akci zastřešuje Ředitelství silnic a dálnic v Českých Budějovicích, které s prováděcí firmou garantuje, že se objízdné trasy opraví tak, aby se daly používat až po skončení rekonstrukce osmatřicítky. Přesto sami nějaké opravy děláme a budeme v nich pokračovat, dokud budeme mít peníze," řekl Švehla. Podle Švehly se do řešení problému jejich firma vložila ještě před uzavřením trasy tak, že přetrasovala investorem navržené objízdné trasy a dodělala profilové průřezy, které na některých úsecích chyběly. Opravovat však celou trasu není v jejich silách.
"Jen v úseku Moravské Budějovice-Želetava máme 88 kilometrů objížděk, směrem na Znojmo pak jen kolem pěti. Na jeden kilometr hlavní trasy připadají tři až čtyři kilometry objížďky, což je nereálné najednou opravit," uvedl Švehla.
Uzávěra silnice I/38 začíná přímo ve Znojmě a končí u obce Želetava na Třebíčsku. Například v úseku Moravské Budějovice-Znojmo měří objížďka jen o něco více než původní trasa, kvůli špatnému stavu vozovek je však místo půl hodiny třeba počítat s hodinou. Pro směr od Znojma je objízdná trasa jiná. Zastávky autobusové dopravy zůstávají v platnosti, zachován je i příjezd k čerpací stanici v Moravských Budějovicích.
V souvislosti s uzavírkou registrují moravskobudějovičtí radní, jejichž městem opravovaný hlavní tah vede, úbytek kamionů a také zájezdových autobusů, zatímco u osobních aut je pokles minimální. "Uvidíme nakolik uzavírka ovlivní cestovní ruch v našem městě. Poměrně přesným barometrem je pro nás místní koupaliště, kam jezdí lidé například až z Jihlavy," dodal moravskobudějovický místostarosta Doležal.