Bém to prohlásil na čtvrtečním jednání zastupitelstva, kde zastupitelé řešili petici tisíců Pražanů, kterým se uzavření stanice nelíbí.
"Metro hraje v systému městské dopravy klíčovou roli. Žádám proto stavební úřad Prahy 1, aby tohle vzal v potaz. Uzávěra by měla být výrazně zkrácena, podle mých představ by to mohlo být až o polovinu," řekl Bém.
Délka uzavírky není jasná Uzavírce stanice Pražané stejně neuniknou. Podle radního Radovana Šteinera je totiž rekonstrukce nezbytně nutná. "Opravovali bychom ji i bez výstavby obchodního centra, stanice je totiž od roku 1985, kdy byla postavena, třiadvacet let v permanentním provozu bez žádných oprav," konstatoval.
Na jak dlouho bude stanice nakonec uzavřena zatím stále není jasné. Zastupitelé totiž dali radním "pouze" za úkol přijmout opatření, která by vedla k co největšímu zkrácení uzavírky.
"Zkrátit uzavírku je možné maximálně o třetinu, tedy o pět měsíců," řekl zastupitel Filip Dvořák.
Radní Šteiner však považuje i takové zkrácení za neuskutečnitelné. "U všech stanic na trase A, které byly kompletně zrekonstruovány, se ukázalo, že jeden rok je minimální doba uzavření," řekl Šteiner.
Jak bude vypadat nový vestibulmetra na Národní třídě |
Částečnými opravami přitom stanice prošla po povodních v roce 2002. Proč město nenechalo stanici kompletně opravit a pouze ji vyčistilo od bahna po velké vodě? "V té době už byla vyhodnocena urbanistická soutěž a vybrán investor, který má uhradit významnou část rekonstrukce. Také bylo prioritou po povodni metro co nejrychleji zprovoznit," vysvětlil Šteiner.
Rekonstrukci stanice si zaplatí Dopravní podnik sám. A v rámci jízdenek MHD pak cestující.
Investor obchodního centra za čtyři miliardy korun - firma Copa - totiž zaplatí pouze výstavbu vestibulu v druhém podzemním podlaží.
Opravená staniceNový vestibul |
Podle odborníků to však možné nebude, výtah pro vozíčkáře prý totiž není kam dát.
"Ve stanici je několik stavebních omezení a kvůli konstrukci stanice není kam výtah umístit. Když byla stanice stavěna, projektanti handicapované lidi nebrali vůbec v potaz," vysvětlil technický ředitel Dopravního podniku Radek Zamrazil.
Co vlastně v proluce vyroste? Projekt Copa Centra počítá s výstavbou dvanácti tisíc metrů čtverečních prodejen, další dva tisíce metrů zaberou byty. V podzemí se pak bude ukrývat parkoviště pro dvě stě padesát aut.
Stavební povolení by mohl investor od stavebního úřadu získat zřejmě za dva týdny.