V ČR činil podíl umrcených při dopravních nehodách pod vlivem alkoholu 10,8 na jeden milion obyvatel. Na Slovensku je to 8,5 mrtvých. Ilustrační foto

V ČR činil podíl umrcených při dopravních nehodách pod vlivem alkoholu 10,8 na jeden milion obyvatel. Na Slovensku je to 8,5 mrtvých. Ilustrační foto | foto: Michal Sváček, MAFRA

Při nehodách se častěji umírá na Slovensku, v ČR hraje větší roli alkohol

  • 17
Slováci častěji umírají při závažných dopravních nehodách, čeští řidiči zase více doplácejí na pití za volantem. Ukázalo to srovnání, které provedli experti na bezpečnost provozu v obou státech. Jeho výsledky zveřejnil BESIP. Srovnání se týká dat po rozpadu federace.

Čísla ukázala, že za posledních dvacet let v ČR a SR zahynulo při dopravních nehodách celkem 35 398 lidí.

V obou státech se tato čísla postupně snižují a loňský rok byl jak v ČR, tak v SR obdobím s nejnižším počtem usmrcených lidí na silnicích za poslední desítky let.

Rozdíly obou zemí

  • Počty řidičů
    ČR 6,64 milionů
    SR 3,22 milionu
  • Počty registrovaných aut a motorek
    ČR 6,61 milionu
    SR 2,54 milionu
  • Délka silnic
    ČR 55,74 milionů km
    SR 18,04 milionů km

Bezpečnosti provozu se v ČR věnuje oddělení ministerstva dopravy nazvané BESIP (bezpečnosti silničního provozu). Na Slovensku mají obdobou organizaci BECEP (bezpčnosť cestnej premávky).

CELÝ TEXT ANALÝZY BESIP A BECEP NAJDETE ZDE.

"Zatímco mezi lety 2009 až 2012 bylo v Česku usmrceno 9,2 osob na 1 000 nehod, na Slovensku to bylo 17,7 osob. Česko zase víc trápí alkohol za volantem, který má na svědomí smrtelné nehody. Konkrétně jde o 10,8 usmrcených u nás. Na Slovensku je to 8,5 osob na milion obyvatel," uvedlo oddělení ministerstva dopravy BESIP.

ČR má méně mrtvých při porovnání vozokilometrů

Podle BESIPu byl z pohledu alkoholu a počtu obětí dopravních nehod katastrofický rok 1994, kdy při nehodách pod vlivem zemřelo v ČR 234 lidí. To je vůbec nejvyšší číslo za posledních 19 let.

Obě země zatím ale mají daleko k evropskému průměru v počtu nehod na miliardu ujetých kilometrů. V ČR připadalo loni na miliardu kilometrů 12,5 mrtvých, na Slovensku 15,8 mrtvých. Evropský průměr je 8,4 usmrcených osob.

Analýza dat z dopravních nehod v ČR a SR se věnuje také těžce zraněným. Z čísel vyplývá, že u nás dochází v průměru k 469 těžkým zraněním na 1 milion obyvatel ročně, zatímco na Slovensku k 402. Od roku 1993 došlo v průměru k 15procentnímu poklesu těžce zraněných na silnicích, zatímco na Slovensku  tento pokles činil 22 procent.

Srovnání následků dopravních nehod v ČR a SR

Lehce zraněných bylo v ČR v průměru 26 970 lidí ročně, na Slovensku 8 183 ročně. A zatímco u nás za posledních dvacet let počet lehce zraněných o procento vzrostl, na Slovensku čísla o šest procent poklesla.

V BESIP si od srovnání dat mimo jiné slibuje, že se díky nim u nás podaří uzákonit povinnost chodců a cyklistů nosit reflexní prvky mimo vesnice či města.

Povinnost používat je za snížené viditelnosti již na Slovensku mají. V obci tam tato povinnost platí od roku 2009, mimo obec od letošního ledna. Plán zavést takové opatření přitom před lety na Slovensku vzbudil odpor. Statistiky ovšem zatím ukazují, že opatření může mít příznivý dopad.

Vývoj a srovnání dopravní nehodovosti v ČR a SR

"V prvním statistickém souhrnu od přijetí nové legislativy namísto 40 zemřelých cyklistů figurovalo číslo 14 a hrozivých 184 mrtvých chodců nahradil údaj o 80 případů nižší," uvedl vedoucí BESIP Roman Budský.

Spolupráce mezi BESIP a jeho slovenskou obdobou BECEP bude pokračovat i letos. "V únoru při společném setkání chceme diskutovat o řidičských průkazech na zkoušku či o řízení oblasti bezpečnosti provozu," uvedl Budský. Jeho ambicí je, aby podobné analýzy vznikly také mezi zeměmi Visegrádské čtyřky. Tedy kromě ČR a SR také mezi Maďarskem a Polskem.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video