Obžalovaný se hájí tím, že tramvaj v zatáčce a na začátku stoupání na plzeňské Severní předměstí nebrzdila tak, jak měla. Proto narazila do soupravy stojící za zatáčkou.
Tu narazila do dalších tramvají stojících před zastávkou. Záchranáři ošetřili na tři desítky lidí, škoda na zdemolovaných soupravách přesáhla jeden a čtvrt milionu korun.
"Řidič kloubové tramvaje 18. června 2002 v odpolední dopravní špičce opožděně reagoval na situaci na tramvajové trati a narazil do už stojících souprav. Řidič svým jednáním porušil při výkonu povolání důležitou povinnost," řekl v obžalobě plzeňský státní zástupce Pavel Tolar. Za obecné ohrožení hrozí Jánskému až pět let vězení.
Odborníci závady popřeli
Tramvaják tvrdí, že začal brzdit okamžitě, jak viděl před sebou stojící tramvaje. "Prošlápl jsem brzdový pedál až k podlaze. Ale měl jsem pocit, že kloubová tramvaj vůbec nebrzdí," hájil se Jánský, který stále vozí cestující v plzeňských tramvajích.
Při nárazu do stojících tramvají byla zcela zdemolovaná kabina jeho vozu. "Vletěl jsem až mezi sedačky. Měl jsem sklo v hlavě a v rukou. Okamžitě jsem běžel pomáhat zraněným," řekl Jánský. Znalci ale tvrdí, že u tramvaje nezjistili žádnou technickou závadu.
Soudní znalec, který vyhodnocoval data z černé skříňky tramvaje Jánského, ale tvrdí, že vůz byl v pořádku. "Před bržděním jela tramvaj rychlostí třiapadesát kilometrů v hodině. V okamžiku nárazu pak pětatřicet. Vypočítal jsem, že tramvaj brzdila větší intenzitou, než je předepsané," dodal znalec.
Černá skříňka navíc zaznamenala, že v době brzdění byly v činnosti všechny systémy tramvaje. "Z původní rychlosti by tramvaj zastavila na 59 až 66 metrech. Na zastavení tramvaje tedy řidiči chybělo 14 až 18 metrů," vysvětlil znalec.
Dodal, že i při vyšetřovacím pokusu na místě havárie znalci dospěli k závěru, že stojící tramvaje na trati před sebou musel řidič vidět od okamžiku, kdy projel pod druhým z mostů mimoúrovňové křižovatky. "Zadní část vpředu stojící tramvaje byla vidět vždy. Nemohl ale poznat, jestli tramvaj jede nebo stojí," upřesnil odborník.
Zraněná trpí traumatem dodnes
S nejtěžšími zraněními odvezli záchranáři do nemocnice tehdy čtyřiadvacetiletou studentku západočeské univerzity. S kamarádkou se v parném dni jela vykoupat do Boleveckých rybníků. Stála v zadní části tramvaje, přesně v místech, do kterého se zabořila kabina přijíždějící soupravy, kterou řídil Jánský.
Před soudem popisovala, co všechno si ještě pamatuje. Při vzpomínkách na tragédii často plakala. "Od nehody trpím posttraumatickou stresovou poruchou. Prý to budu mít až do konce života," vysvětlila studentka, která se stále vyrovnává s následky zranění.