„Kropení zpříjemní život občanům ze zastavěných oblastí. Vodou se zchladí vozovka, ale také smyje mnoho prachu. Kropení zároveň pomáhá proti tvorbě přízemního ozonu,“ přiblížil ředitel Čištění a údržby komunikací pražských služeb Zdeněk Matoušek.
Přeskočí-li rtuť teploměru přes 25 stupínků, vyjíždí osmnáct vozů s velkými cisternami. Vejde se do nich mezi 6 až 8 tisíci litrů vody. Každý vůz kropí předem vymezený úsek od jedenácti do osmnácti hodin, za tuto dobu stihne objet svou trasu minimálně dvakrát, nejvíce čtyřikrát.
Tisíce litrů vody
Na ošetření úseku si vystačí auta s jedním naplněním cisterny. Průměrně tedy kropicí vozy vylijí na vozovku celkem okolo 380 kubíků vody. „Jde o pitnou vodu a nabíráme ji buď na svých základnách, nebo ze schválené sítě hydrantů,“ doplnil Sedláček.
Přes dlouhotrvající zimu a s ní spojené vysoké výdaje současné kropení rozpočet neohrozí. „S tím se počítá dopředu, nejde o výjimečnou situaci. Peníze prozatím jsou, ale pokud by takové počasí vydrželo celé léto, možná by byl problém,“ řekl Matoušek. Celou akci platí pražská Technická správa komunikací.
„Každé auto stojí dvanáct tisíc denně,“ prozradil Matoušek. Den kropení tak přijde Technickou správu komunikací na 216 tisíc korun.
Teploty v letošním červenci jsou zatím vysoké, Klementinum zaznamenalo již čtrnáct tropických dnů, tedy těch, kdy se teplota přehoupla přes třicítku. „A dnešek je patnáctým,“ řekl David Bartoš z meteorologické stanice sídlící na Karlově.
Podle dlouhodobého srovnání, které iDNES.cz poskytl Luboš Němec z Českého hydrometeorologického ústavu, je tropických dnů v letošním červenci třikrát více oproti průměru. Sedmý měsíc měl za posledních padesát let průměrně necelých pět tropických dnů.
Do konce měsíce chybí ještě devět dní, ale i tak bude v počtu tropických dní nejhůře na třetím místě. Na první příčku, kterou drží červenec 2006, chybí pět tropických dní. Druhý je zatím červenec v roce 1996 se šestnácti tropickými dny.