Počet fanoušků od konce srpna osciloval okolo zmíněných devíti tisíc. Na konci minulého týdne ovšem křivka dramaticky stoupla (jak se vyvíjí popularita stran na sociálních sítích můžete sledovat zde).
"To bude díky tomu, že jsme zveřejnili sponzorované odkazy. To znamená, že jsme do diskuse zapojili lidi, kterým se tyto odkazy zobrazují," řekl v pondělí iDNES.cz místopředseda SPOZ Vladimír Kruliš. Odmítl, že by strana fanoušky cíleně "nakupovala". " To je hodně složité. Do toho bychom peníze určitě neinvestovali," dodal.
Podle odborníka na sociální sítě Daniela Dočekala takto razantní nárůst skutečně nemusí nutně znamenat, že by si strana "liky" kupovala. "Já jsem sice jejich odkazy neviděl, ale na Facebooku je možné všechno. To se stalo myslím loni, kdy TOP 09 investovala 1 600 eur do jednoho spotu. Dostali nějakých x tisíc fanoušků z Indonésie. Protože Facebook to pustí klidně do celého světa a je mu to úplně jedno," uvádí Dočekal příklad z politického prostředí.
Jak tedy strana mohla naráz přijít k takovému počtu nových fanoušků? "Buďto si koupili fanoušky, to je varianta A. Varianta B - zaplatili si reklamu a zapomněli, že ji musí omezit na Českou republiku. A varianta C, že jim tam někdo, ať už v dobrém nebo zlém, 'přisypal' fanoušky. A čtvrtá varianta je, že jim tam skutečně tolik lidí přibylo, protože se o nich teď docela dost mluví," zapřemýšlel Dočekal nahlas.
Fanoušci z Turecka nebo Brazílie
Při dalším pohledu na statistiky je vidět, z jakých zemí fanoušci strany pocházejí. Zatímco u sociálních demokratů, ODS, ale i Úsvitu Tomia Okamury je většinou zhruba 90 procent lidí z Česka, u Zemanovců to je jen necelých 53 procent. Tři procenta jsou potom z Turecka, procento z Brazílie. Třiačtyřicet procent potom z jiných zemí.
"To nahrává tomu, že použili reklamu, kde špatně cílí a "lajkují" to třeba Turci. Ale nevysvětluje to těch pět tisíc," konstatuje Dočekal s tím, že při pohledu na profil strany je vidět, že poslední příspěvky nejsou příliš komentované, oblíbené, ani sdílené.
V úvahu by tak přicházela i varianta, že někdo straně fanoušky "daroval". "V kladném smyslu, aby se o tom začalo mluvit, v záporném potom, aby to vypadalo, že si strana nakoupila fanoušky," míní odborník.
Samotný "nákup" fanoušků však podle něj nijak složitý (jak řekl místopředseda SPOZu Kruliš) není. "Někomu zaplatili, že jim přivede fanoušky. Což by znamenalo, že jim někdo naklikal kupu falešných účtů. Nebo jim udělal fanoušky, kteří ani nevědí, že jimi jsou. Na něco bezhlavě kliknou a ono je to vyrobí jako fanoušky," popisuje mechanismus Dočekal. Dodává však, že bez podrobnějších dat se nedá určit, jestli strana nové fanoušky získala třeba právě takto.