Ekologické organizace, obce i lidé z Vizovicka naopak chtějí vrátit do hry variantu se dvěma tunely dlouhými až čtyři kilometry, které by ochránily Přírodní park Vizovické vrchy, jenž čtyřproudová silnice protíná.
"Požadujeme, aby byly tunely co možná nejdelší. Jenom tak nebude zdejší zachovalé prostředí dopravou tolik zasaženo," zdůraznil Miroslav Kutal z Hnutí Duha (o rychlostní silnici jsme psali zde).
Nejvhodnější variantu chystané dopravní tepny teď vybírají z předložených možností odborníci v rámci řízení EIA. Podle ekologů ale mezi návrhy schází návrh s dlouhými tunely.
Proto využili poslední možnosti k podání připomínek do tohoto řízení. A chtějí, aby ministerstvo životního prostředí dokumentaci vrátilo Ředitelství silnic a dálnic ČR k dopracování. Nebo vydalo nesouhlasné stanovisko se stavbou. "Pokud budeme muset něco doplnit, tak to uděláme," reagoval šéf zlínské pobočky silničářů Karel Chudárek.
Tunely prodraží stavbu o třetinu
Ministerstvo může rozhodnout za několik týdnů. Chudárek ale s připomínkami nesouhlasí. Podle něho by mohla silnice vést kopcovitou krajinou v zářezech, takže by nebyla příliš vidět. Navíc prý bude natolik odhlučněná, že obyvatele v okolních domech nebude rušit.
A především: v jedné z posuzovaných variant se počítá i s tunely. Ten u Bratřejova měří 360 metrů, u Pozděchova 600 metrů a u Lačnova 420 metrů. "Byli bychom ale raději, kdyby tam tunely nebyly. Postavili bychom cestu levněji," přiznal Chudárek.
Obce, kterých se ale silnice dotýká, mají opačný názor. "Nejlepší by bylo, kdyby tunel vedl pod celými Vizovickými vrchy," naznačila starostka Lačnova Marie Vlčková.
Náklady na zhruba šedesát kilometrů dlouhou cestu ke slovenské hranici jsou přibližně 36 miliard korun. Bez tunelů by to mohlo být třeba až o třetinu méně.
Už za dva roky by se mohl začít stavět a za další tři dokončit úsek z Hulína do Fryštáku.
Evropská komise totiž po nátlaku Česka souhlasila, že silnice je velmi důležitá. Zařadila ji mezi priority a může na ni poslat až 75 procent celkových nákladů. Podle ekologů by ale Brusel nemusel poslat ani cent, pokud by prošla varianta nešetrná k životnímu prostředí.