Zadavatel reklamy se hájí tím, že je pouze věcí úhlu pohledu, kde začíná a končí hranice etiky.
"Nemůžeme souhlasit s tím, že by naše reklama na energetický nápoj Kamikaze byla neetická – neslušná, nečestná a nepravdivá, natož tak ohrožující dobré jméno reklamy jako takové," sdělil iDNES.cz zástupce společnosti Tecfood Jaroslav Dostalík.
"Vzhledem k tomu, že žádost Rady pro reklamu se přímo dotýká i šiřitelů kampaně, na kterých je kampaň Kamikaze 'závislá', nezbývá než v rámci dobrých vztahů se šiřiteli žádosti o ukončení sporné reklamy vyhovět," dodal.
Rada odsoudila reklamní kampaň na energetický nápoj, jehož součástí byly venkovní poutače se snímkem podřimujícího ministra zahraničí Karla Schwarzenberga s nápisem "Vydržíte déle". - čtěte zde více o sporném billboardu
Konec kampaně je v zájmu firmy
Fotografie pochází z nedávné prezidentské volby. Šéf diplomacie klimbá na schůzi parlamentu ve Španělském sále Pražského hradu. Sám se netajil tím, že projevy prezidentských kandidátů "s úctou" prospal.
Případem se zabývala arbitrážní komise Rady pro reklamu a rozhodla, že kampaň nepřípustně využívá autority v komerční komunikaci zejména tím, že ji využívá bez jejího souhlasu. - o rozhodnutí více zde
Podobná rozhodnutí sice nejsou právně vymahatelná, nicméně se potvrdil předpoklad, že ukončení kampaně je ve vlastním zájmu firmy. V opačném případě by totiž rada mohla zadavatele i výrobce reklamy "ocejchovat" jako ty, kteří porušují etická pravidla, což by jim způsobilo výrazné problémy na poli marketingové komunikace.
Společnost Tecfood tedy radu poslechne, ale o případu chce vést debatu."Věříme, že naše rozhodnutí neodradí další zadavatele reklamy od svěžího pohledu na reklamu. Současně vyzýváme RPR k otevřené diskusi nad českým pohledem na etiku v reklamě, který dávno neodpovídá globálním nárokům a očekáváním spotřebitele," dodal Dostalík.
Kreativec: Kodex je v pořádku
Redakce iDNES.cz oslovila šéfa kreativců agentury Mark BBDO Martina Charváta s otázkou, jak je to s kvalitou etického kodexu v Česku. "Vychází z mezinárodního standardu, těžko tedy říci , že by neodpovídal 'globálním nárokům'," odpověděl Charvát.
Přesto je podle něj diskuse o kodexu možná a vítaná. "Nejde ale ani tak o to, že by byl příliš svazující a limitující. Více limitující jsou nejrůznější návrhy na zákonnou úpravu a omezení reklamy," zmínil oblast, ve které mají výrobci reklam problémy.
Co se týče etiky reklam, je prý česká společnost vůči kontroverzím až výjimečně tolerantní. "Opravdový odpor a rozhořčení (a nikoli reakci pár jedinců) vzbudí jen máloco," tvrdí Charvát a dodává, že dobrá reklama se dá udělat i v rámci etického kodexu, o platných zákonech nemluvě.