Spisovatel a novinář Karel Hvížďala

Spisovatel a novinář Karel Hvížďala | foto: MF DNES

Specialista na rozhovory Karel Hvížďala vydává svůj monolog za dialog

  • 2
Po úctyhodné sérii knižních rozhovorů, které uskutečnil s různými českými osobnostmi, došel Karel Hvížďala do bodu, že byl připraven interview s ním. Výsledek je rozpačitý.

Kniha Interviewer, v níž na otázky literární kritičky a publicistky Milady M. Marešové (1968) odpovídal známý publicista a spisovatel Karel Hvížďala (1941), vznikala následovně: "Rozhovor byl veden pouze ‚elektronickou cestou‘, což byla pro Karla Hvížďalu nově objevená možnost vedení rozhovoru. Od konce června 2008 Milena M. Marešová pravidelně týden co týden odesílala e-mailem několik otázek a dostávala zpátky odpovědi. Po roce začala další etapa práce s textem. Třídění otázek a jejich tematické soustředění. Vzniklo několik námětem blízkých celků, které byly znovu pročítány a doplňovány," stojí v ediční poznámce na konci publikace. Práce byla dokončena letos v únoru.

Slova, slova, slova

Nepřímý přenos, naprostá písemnost tohoto dialogu je na něm od prvních stránek patrná a zkušenější čtenář si ihned uvědomí, že tady se nehovořilo z očí do očí. Otázky jsou totiž často slepé a hluché, protože vůbec nereagují na to, co bylo Hvížďalou právě popsáno. Forma dialogu se tak formalizuje až vlastně k monologickým promluvám bez věcné korektury, natož oponentury či lidsky zvědavé tázavosti partnera.

O knize

Karel Hvížďala: Interviewer
Rozhovor s M. M. Marešovou

Úvod Václav Bělohradský, doslov Zdeňka Kalnická, redakčně zpracoval Tomáš Vystrčil.

Portál, Praha 2010, 288 stran, doporučená cena 349 korun.

Jestliže Hvížďala například tvrdí, že "v USA se už společnost řídí sama" a nikdo s ní už nedokáže manipulovat, tak jako v minulosti, pak by měl odpovědět, proč tedy ta "samořídící se" americká společnost vkládala takové naděje do prezidenta Obamy, a tamější národ vůbec evidentně požaduje silné vedení země, které je schopno intervenovat do chodu státu (viz zásahy Bílého domu do krizí seškrcené ekonomiky). Nebo když se předloni rozjel případ Milan Kundera, "situace v Česku v ten moment připomínala", tvrdí Hvížďala, "atmosféru druhé republiky, kdy podobně odporné a triviální útoky na Karla Čapka přispěly k jeho blízké smrti". Vetknul-li protagonista do podtitulu své knihy Interviewer "aneb restaurování kontextů", pak v této partii předvádí absolutní dekontextualizaci, protože porovnávat podzim 1938 a podzim 2008 – právě při vědomí vnitrostátních a mezinárodních souvislostí! – je exemplární svévolnost.

Obálka knihy Interviewer

Obálka knihy Interviewer

Tazatelka na to cudně mlčí. Kromě toho nejednou formuluje dotazy klopotně: "Stanovují esejistické pojmy k uchopení a porozumění světa? Vybaví se vám některý, který jste obzvlášť rád přejal i do svého slovníku?" Nebo: "Jaký je duchovní obzor dneška?" apod. Co na to odpovídat?! Milena M. Marešová chce být v otázkách hloubavá a hluboká, jenže v tom jí brání absence přesnosti a konkrétnosti dotazů, skrze něž by se teprve dostala do hlubších vrstev. Karel Hvížďala reaguje adekvátně tomu: uvažuje nad světem médií, žánrem interview nebo nad českými dějinami pokud možno v souvislostech. Nezřídka se k odpovědím staví vyloženě esejisticky, jenže rejstřík kontextů, z nichž může znalostně čerpat, není pochopitelně nevyčerpatelný, takže se pak při kontextualizacích opakuje (obzvlášť si oblíbil kritiku Palackého a Riegrova pojetí národa). Či zcela zbytečně popisuje třeba to, co se dělo v Praze 17. listopadu 1989. Nebo na straně 240 zmiňuje americkou nadaci pro podporu investigativní žurnalistiky ProPublica a na str. 243 o ní píše znovu totéž – jako by nevnímal tu první zmínku.

Absence tvrdé ruky

Důvěryhodnost podrývají i čistě věcné chyby: Hvížďala zaměňuje naftu za ropu; tvrdí, že Rakousko má sedm milionů obyvatel (skutečnost: 8 260 000); píše o internetovém připojení xDSL (správně: ADSL); říká, že týdeník Respekt "má necelých padesát redaktorů" (tomuto číslo se nikdy ani jen nepřiblížil, pokud necelými padesáti nemyslíme třeba nynější tři desítky); někdejší budova ÚLUV na pražské Národní třídě (č. 36) není "dnešní dům Chicago", ten se nachází na Národní 32 a v sousední Charvátově ulici č. 11.

Suchý, Hvížďala a Landovský na autogramiádě knihy Vzpoury

Suchý, Hvížďala a Landovský na autogramiádě knihy Vzpoury

Co svazku Interviewer chybí, je tedy nabíledni: zásadní redakce, která by z textu vyňala vše dobré a vtiskla tomu adekvátní tvar. Byla by to práce titánská a možná by to znamenalo začít bezmála od nuly. Bez tohoto vkladu Interviewer zůstal hluboko pod významností některých z těch knih, které Karel Hvížďala připravil coby tazatel.


Video