Výdaje za každou ze čtyř ponorek S-80 Plus se podle španělského deníku El País blíží jedné miliardě eur (skoro 26 miliard Kč), což je téměř dvojnásobek původní předpokládané ceny.
Před pěti lety se nový model ponorky nedokázal kvůli chybě v návrhu udržet na hladině, byl totiž asi o sto tun těžší, než měl být. Bývalý španělský úředník tehdy řekl agentuře AP, že se někdo spletl v desetinné čárce a „nikdo se neobtěžoval výpočty zkontrolovat“.
Inženýři z loděnice Navantia se tedy rozhodli přidat deset metrů délky, aby se plavidlo samovolně nepotápělo.
Napravení chyby údajně stálo 14 milionů eur (361 970 000 Kč).
Delší verze ponorky se teď ovšem nevejde do námořní základy v Cartageně na jihovýchodě Španělska. Ministerstvo obrany tedy bude muset podle El País přístav rozšířit, což bude stát dalších šestnáct milionů eur (413 680 000 Kč).
Španělská ministryně obrany Margarita Roblesová podle BBC v rádiu připustila, že se „plán setkal s jistými nedostatky“. Trvala ale na tom, že „jsou všechny napravené a projekt je absolutně proveditelný“.
Nová ponorka má být založena na špičkových technologiích a poháněna jaderným reaktorem. Plavidlo by tedy mělo být schopné zůstat pod vodou skoro dva týdny.
Dokončení prvních dvou ponorek je naplánováno na roky 2022 a 2024, systém atomového pohonu ale bude zabudován až do té třetí v roce 2026. Do té doby má španělská plavidla pohánět nafta.