"Chtěla nám ukázat i jinou stránku života, abychom si uvědomili, co je v životě nejcennější - máma, táta, jejich láska, domov, kam se můžeme vždy vrátit," popsali pelhřimovští žáci.
Tato příhoda se jim vryla do srdce. I proto učitelku do soutěže o nejoblíbenějšího českého učitele Zlatý Ámos přihlásily.
"Ivanka Krumplová, Ámoska světová," povzbuzovaly ji při finále hlasitým pokřikem. A vyplatilo se. Sympatická tmavovláska nakonec získala nejen korunu královny českých učitelů, ale může se pyšnit také cenou pro největšího sympaťáka v soutěži.
Ženy vyhrávají Ámose výjimečně
Její vítězství je přitom malým průlomem: Zlatého Ámose totiž většinou vyhrávají muži. Učitelky dokázaly vybojovat zatím tři trofeje, jejich mužští kolegové deset.
Finále Ámose bylo vyrovnané, o korunu soupeřili tři muži a tři ženy. V Divadle U Hasičů, kde se soutěž konala, to chvílemi vypadalo jako na gladiátorských zápasech. Každého učitele totiž podporovala početná skupinka dětí.
Zahřívacím kolem před vypuknutím samotné soutěže byla taneční improvizace na rychle měnící se písničky. Učitelé nastoupili na pódium se svými svěřenci a mnohdy vytvářeli tak divoké kreace, že bylo těžké rozpoznat, kdo je kantor a kdo žák.
Ve volné disciplíně měli učitelé ukázat svůj talent. Například Miroslav Horák ze základní školy Hálkova v Humpolci "seřval" v převleku za Jana Ámose Komenského všechny přítomné pedagogy, že se nedostatečně drží jeho hesla Škola hrou.
To hudebkář Roman Haas z pražské základní školy na náměstí Curieových předvedl přímo něco ze svého oboru- zahrál na violoncello.
Poznámka svědčí o neschopnosti učitele
Později měli adepti na cenu pro nejoblíbenějšího učitele napsat v krátkém časovém limitu poznámku o 13 slovech. Většina z nich přitom přiznala, že tento způsob kárání neukázněných či nepořádných žáků nepoužívá.
"Držím se hesla, že poznámka je leda známka učitele. A to, že si s dětmi neví rady," vysvětlila například Věra Šindlauerová ze základní školy Sever v České Lípě. Její kolega Pavel Nimrichter se naopak přiznal, že poznámky píše, ale věnuje jim mimořádnou péči.
"Snažím se to vždycky vymyslet tak, aby z poznámek měly děti kromě případného výprasku také radost," popsal svou strategii Nimrichtr. Veršovaná poznámka, kterou vytvořil v časovém omezení skutečně pobavila: "Radí a mně to vadí, protože přitom na mě hledí a taky smrdí."
Všichni soutěžící učitelé se shodli, že zkoušení žáků u tabule jim dělá problémy. "Důležité pro mě je, aby se děti při zkoušení nestresovaly," řekla pozdější vítězka Ivana Krumplová. A její žáci v sále souhlasně přikyvovali.