Kdo může za vykolejený vlak? České dráhy se soudí se správcem železnice

  15:24aktualizováno  15:24
Kdo může za to, že kvůli stromu, který spadl na trať, vykolejil vlak? Tuto otázku musí řešit Obvodní soud pro Prahu 1, který rozhoduje spor Českých drah a Správy železniční dopravní cesty, první svého druhu. Zatímco dráhy požadují odškodné s odůvodněním, že měl být strom preventivně odstraněn, správce se hájí, že za nehodu mohlo počasí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: HZS Plzeňského kraje

Dotyčná nehoda se odehrála před čtyřmi roky. Čtvrtého února kolem šesté hodiny ranní, ještě za tmy, narazil vlak jedoucí z Jindřichova ve Slezsku do spadlého dubu a následně vykolejil. České dráhy pak požádaly Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) o odškodnění zhruba ve výší 1,2 milionu korun. Nárok zdůvodnily zanedbanou prevencí.

Záběry povolených kolejí vyděsily strojvůdce. Správa železnice chybu odmítá

Dráhy se ve sporu opírají o zprávu drážní inspekce, která konstatovala, že zásadní příčinou vykolejení bylo „neodstranění zdroje ohrožení bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy“, tedy tří dubů rostoucích u dráhy v dopadové vzdálenosti od koleje. O což se měl podle inspektorů postarat správce trati.

„Provozovatel dráhy prohlídku udělal, nicméně stromy nevyhodnotil jako ohrožení bezpečnosti,“ uvedl u soudu jako svědek ředitel Územního inspektorátu Ostrava Drážní inspekce Petr Maikranz. A dodal, že v roce 2013 registruje inspekce 86 případů srážky vlaku s překážkou v podobě spadlého stromu, z čehož vyplývá, že strom nacházející se v dopadové vzdálenosti od provozované koleje zdrojem nebezpečí evidentně je.

Maikranz upřesnil, že provozovatel dráhy si riziko uvědomoval, protože požádal o povolení k odstranění stromů příslušný obecní úřad s odůvodněním, že žádá o odstranění potenciálního nebezpečí. Nakonec však SŽDC vykácela okolní dřeviny, ale vzrostlé stromy ponechala.

Šetření podle svědka vyloučilo, že by za srážku mohl strojvedoucí, protože byla tma a tak neměl šanci vlak ubrzdit. Inspekci se nepodařilo zjistit, jak dlouho stromy na trati ležely. Poslední vlak místem projel předchozí den v půl osmé večer.

Zanedbali kontrolu?

Právní zástupce Českých drah Jakub Jáč u soudu poukázal na skutečnost, že poslední komplexní prohlídku v daném úseku provedla SŽDC devět měsíců před nehodou, což je podle něj nevyhovující. A dodal, že prohlídky prováděné z vlaku jsou nedostatečné a důkladná kontrola mohla nehodě zabránit.

Naopak zástupkyně protistrany Barbora Marešová přinesla dokumenty, podle nichž daný úsek trati pracovníci SŽDC prozkoumali na konci ledna, zhruba týden před nehodou. „Nelze stanovit, aby každou hodinu nebo každý den byla železniční síť ze strany žalované kontrolována,“ sdělila Marešová.

U soudu se zaštítila stanoviskem Českého hydrometeorologického ústavu, že v dané lokalitě se prohnal silný vítr, jehož následkem stromy spadly. Na nich nebyly zjištěny jakékoli známky hniloby a vyvrátily se i s balem, což je podle Marešové znak, že byly zdravé.

„Nelze požadovat, aby všechny stromy podél dráhy byly vykáceny vzhledem k rozhodnutí České inspekce životního prostředí a následně i rozsudkem Městského soudu,“ uvedla Marešová. Soud podle ní již dříve konstatoval, že životní prostředí je postavené nad drážní zákon.

Jáč namítl, že stanovisko inspekce životního prostředí bylo vydáno až po nehodě. Navíc se v něm řeší preventivní kácení bez povolení.

Postavení inspekce životního prostředí a drážního zákona nakonec vyřešila novela zákona, která vstoupila v účinnost loni na jaře. Nově je možné kácet dřeviny u trati i bez souhlasu inspekce životního prostředí, stačí to nahlásit patnáct dnů předem. V případě rozporů má poslední slovo Drážní úřad. 

Soud si po vyslechnutí závěrečných řečí dal čas na rozhodnutí. Verdikt vynese za týden.

Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Chladnokrevně zastřelil čerpadlářku, aby mohl uloupit deset tisíc korun

Policie zveřejnila záznam z kamery v čerpací stanici na Mělnicku, na kterém...

Čerpadlářka Jana umyla dva stojany na pumpě Radius v Podhořanech na Mělnicku a vešla zpátky do benzinky za pult. Na...

Stát proti žumpám. Úřady budou rozdávat pokuty a přibude papírování

Válku kempů poznal na vlastní kůži i řidič fekálního vozu.

Od ledna začne platit novela vodního zákona, která má změnit ledabylé nakládání s odpadní vodou. Majitelé domů budou...

Demonstrace žlutých vest v Paříži i Bruselu. Policie zatkla stovky lidí

Demonstranti ve žlutých vestách se navzdory zákazu sešli na hlavní pařížské...

Ve Francii vypukly v sobotu další násilné protesty. Policie v centru Paříže nedaleko bulváru Champs-Élysées proti...

Nemocnici obsadila policie. Taxikář oznámil, že tam vezl vrahy čerpadlářky

Heliport ve Fakultní nemocnici v Hradci Králové.

Zásahová jednotka, policisté v civilu i běžné hlídky ve čtvrtek dopoledne prohledávali Fakultní nemocnici v Hradci...

Druhá světová válka a holokaust neexistují. Norsko reformuje školství

Vězni z pobočného tábora Ebensee (byl součástí Mauthausenu) po osvobození...

Norská konzervativní vláda chce v plánované školní reformě vynechat z osnov velkou část sociálních věd a historie,...

Další z rubriky

Svědek obřích podvodů je na svobodě, promluvil v kauze ROP Severozápad

V souvislosti s dotačním úřadem Severozápad čelí jeho bývalý ředitel Petr...

Pražský městský soud v pátek podmíněně propustil z vězení bývalého ředitele úřadu Regionálního operačního programu...

Ministři večeřeli u prezidenta Zemana, adventní setkání se má stát tradicí

Prezident Miloš Zeman uspořádal pro premiéra a ministry menšinového kabinetu...

Prezident Miloš Zeman v pondělí na zámku v Lánech uspořádal pro premiéra Andreje Babiše a ministry kabinetu ANO a ČSSD...

Armáda posílila v africkém Mali. V zemi teď působí 120 českých vojáků

Čeští vojáci v Mali. Ilustrační snímek

Česká armáda posílila výcvikovou misi v africkém Mali. V zemi teď působí na 120 českých vojáků, kteří střeží...

Najdete na iDNES.cz