Kdo může za vykolejený vlak? České dráhy se soudí se správcem železnice

  15:24aktualizováno  15:24
Kdo může za to, že kvůli stromu, který spadl na trať, vykolejil vlak? Tuto otázku musí řešit Obvodní soud pro Prahu 1, který rozhoduje spor Českých drah a Správy železniční dopravní cesty, první svého druhu. Zatímco dráhy požadují odškodné s odůvodněním, že měl být strom preventivně odstraněn, správce se hájí, že za nehodu mohlo počasí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: HZS Plzeňského kraje

Dotyčná nehoda se odehrála před čtyřmi roky. Čtvrtého února kolem šesté hodiny ranní, ještě za tmy, narazil vlak jedoucí z Jindřichova ve Slezsku do spadlého dubu a následně vykolejil. České dráhy pak požádaly Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) o odškodnění zhruba ve výší 1,2 milionu korun. Nárok zdůvodnily zanedbanou prevencí.

Záběry povolených kolejí vyděsily strojvůdce. Správa železnice chybu odmítá

Dráhy se ve sporu opírají o zprávu drážní inspekce, která konstatovala, že zásadní příčinou vykolejení bylo „neodstranění zdroje ohrožení bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy“, tedy tří dubů rostoucích u dráhy v dopadové vzdálenosti od koleje. O což se měl podle inspektorů postarat správce trati.

„Provozovatel dráhy prohlídku udělal, nicméně stromy nevyhodnotil jako ohrožení bezpečnosti,“ uvedl u soudu jako svědek ředitel Územního inspektorátu Ostrava Drážní inspekce Petr Maikranz. A dodal, že v roce 2013 registruje inspekce 86 případů srážky vlaku s překážkou v podobě spadlého stromu, z čehož vyplývá, že strom nacházející se v dopadové vzdálenosti od provozované koleje zdrojem nebezpečí evidentně je.

Maikranz upřesnil, že provozovatel dráhy si riziko uvědomoval, protože požádal o povolení k odstranění stromů příslušný obecní úřad s odůvodněním, že žádá o odstranění potenciálního nebezpečí. Nakonec však SŽDC vykácela okolní dřeviny, ale vzrostlé stromy ponechala.

Šetření podle svědka vyloučilo, že by za srážku mohl strojvedoucí, protože byla tma a tak neměl šanci vlak ubrzdit. Inspekci se nepodařilo zjistit, jak dlouho stromy na trati ležely. Poslední vlak místem projel předchozí den v půl osmé večer.

Zanedbali kontrolu?

Právní zástupce Českých drah Jakub Jáč u soudu poukázal na skutečnost, že poslední komplexní prohlídku v daném úseku provedla SŽDC devět měsíců před nehodou, což je podle něj nevyhovující. A dodal, že prohlídky prováděné z vlaku jsou nedostatečné a důkladná kontrola mohla nehodě zabránit.

Naopak zástupkyně protistrany Barbora Marešová přinesla dokumenty, podle nichž daný úsek trati pracovníci SŽDC prozkoumali na konci ledna, zhruba týden před nehodou. „Nelze stanovit, aby každou hodinu nebo každý den byla železniční síť ze strany žalované kontrolována,“ sdělila Marešová.

U soudu se zaštítila stanoviskem Českého hydrometeorologického ústavu, že v dané lokalitě se prohnal silný vítr, jehož následkem stromy spadly. Na nich nebyly zjištěny jakékoli známky hniloby a vyvrátily se i s balem, což je podle Marešové znak, že byly zdravé.

„Nelze požadovat, aby všechny stromy podél dráhy byly vykáceny vzhledem k rozhodnutí České inspekce životního prostředí a následně i rozsudkem Městského soudu,“ uvedla Marešová. Soud podle ní již dříve konstatoval, že životní prostředí je postavené nad drážní zákon.

Jáč namítl, že stanovisko inspekce životního prostředí bylo vydáno až po nehodě. Navíc se v něm řeší preventivní kácení bez povolení.

Postavení inspekce životního prostředí a drážního zákona nakonec vyřešila novela zákona, která vstoupila v účinnost loni na jaře. Nově je možné kácet dřeviny u trati i bez souhlasu inspekce životního prostředí, stačí to nahlásit patnáct dnů předem. V případě rozporů má poslední slovo Drážní úřad. 

Soud si po vyslechnutí závěrečných řečí dal čas na rozhodnutí. Verdikt vynese za týden.

Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Zemanův lékař Halata zemřel během návštěvy v Číně, kde byl s prezidentem

Zeman zahrál čínskému prezidentovi na klavír

Během cesty prezidenta Miloše Zemana do Číny zemřel v úterý lékař Petr Halata, který byl součástí delegace hlavy státu....

Nebránil se, jen slabě dýchal, popisují svědci smrtelné napadení v autobusu

Policie vyšetřuje střelbu u smíchovského nádraží (13.3.2018)

Brutální a zbytečné, tak během hlavního líčení v jednací síni Městského soudu v Praze popsali svědci březnové napadení...

Nevěděl jsem vůbec, co podepisuji, řekl Babišův syn ke kauze Čapí hnízdo

Farma Čapí Hnízdo u Olbramovic na Benešovsku

Syn premiéra Andreje Babiše tvrdí, že ho spolupracovníci jeho otce kvůli kauze Čapí hnízdo drželi na Krymu. V reportáži...

Podmínka za útok nožem je mírný, ale přiměřený trest, říká státní zástupce

Jeden z mužů pořezaných při potyčce před brněnským klubem Caribic v prosinci...

Za směšně nízký označil poškozený muž trest, který u soudu dostal útočník z Egypta, jenž při potyčce před hudebním...

Šest stran vyzvalo Babiše k demisi, budou hlasovat pro nedůvěru vládě

Ilustrační snímek

Kvůli bobtnajícímu skandálu kolem Čapího hnízda šestice opozičních stran - ODS, Piráti, SPD, KDU-ČSL, TOP 09 a hnutí...

Další z rubriky

Šest stran vyzvalo Babiše k demisi, budou hlasovat pro nedůvěru vládě

Ilustrační snímek

Kvůli bobtnajícímu skandálu kolem Čapího hnízda šestice opozičních stran - ODS, Piráti, SPD, KDU-ČSL, TOP 09 a hnutí...

Nikdo si netroufá omezit neprůhledné prostředí v ČEZ, říká Pirát Michálek

Jakub Michálek

Emotivně reagoval šéf poslanců Pirátů Jakub Michálek na to, že 91 poslanců napříč stranami, nejvíc z ANO, ODS, SPD a...

Kvůli kauze se synem přijde Babiš o post premiéra, tipují bookmakeři

Nesouhlasíme s tolerancí alkoholu u vodáků, prohlásil Babiš

Kvůli kauze s údajným únosem svého syna na Krym přijde premiér Andrej Babiš z hnutí ANO podle bookmakerů o svůj post....

Najdete na iDNES.cz