Podle soudce i státního zástupce, který Slowikovo osvobození navrhl, udělal řidič pro bezpečí pasažérů maximum.
Přijíždějící vlak však kvůli konstrukční chybě autobusu zahlédnout nemohl. Tragédii by tak byl schopen zabránit pouze strojvedoucí, ani on ale ze svého místa v lokomotivě nemohl autobus včas spatřit.
U nehody, při které bylo večer 22. listopadu zraněno devětadvacet cestujících a dva z nich později zemřeli, sehrálo roli několik faktorů a nešťastných náhod.
Autobus musí na přejezdu až do kolejí
Na prvním místě jejich seznamu stojí mimořádně nebezpečný přejezd bez výstražných semaforů. Silnice s tratí se zde kříží pod úhlem 65 stupňů, takže řidič musí najet téměř až na koleje, aby mohl přijíždějící vlak zahlédnout.
Soudní znalec z oboru dopravy František Kouřil však u soudu řekl, že Slowik tuto šanci neměl.
"Typ autobusu, který řídil, má konstrukční chybu. Spočívá v tom, že řidiči ve výhledu doprava dozadu zaclání stěna vestavěného baru. Musel by proto vstát ze svého místa, jít se podívat k oknu a vrátit se zpět, což by mu zabralo asi deset vteřin," konstatoval znalec.
Také státní zástupce uznal, že takovou povinnost řidič neměl.
"Mohli bychom to po něm chtít v okamžiku, kdy by tento přejezd znal a věděl, jaká je na něm situace. Pan obžalovaný je však z Karvinska a přes tento přejezd jel úplně náhodou. Učinil maximum, aby přes přejezd bezpečně přejel, a žádný trestný čin nespáchal," řekl žalobce, který stejně jako obhajoba navrhl zprostit Slowika obžaloby z obecného ohrožení.
Koleje prožily krvavé léto |
Výhled neměl ani strojvedoucí
Lokomotiva, která měla původně po trase jet, se totiž porouchala a železničáři proto k vagónům na poslední chvíli připojili jiný typ stroje.
"Strojvedoucí v této lokomotivě může sedět buď u pravého nebo u levého okna. Vždy však vidí jen na svoji stranu, ve výhledu na druhou mu brání lokomotiva. Taková lokomotiva vůbec neměla na trať vyjet, nebo pouze se dvěma strojvedoucími, kteří by kontrolovali obě strany," poznamenal soudní znalec.
Strojvedoucí ovšem seděl na opačné straně a autobus na přejezdu zahlédl na poslední chvíli. V opačném případě by podle Kouřila stačil prudkým bržděním vlak zpomalit natolik, že by přes přejezd projel až poté, co by z něj autobus sjel.
Dva lidé zraněním podlehli
Tento vlak ale zasáhl zadní část autobusu plného důchodců, kteří se vraceli ze zájezdu, a převrátil ho.
Tři lidé byli při nehodě těžce zraněni, dva z nich později zemřeli. Starší žena podlehla zraněním, druhý pasažér zemřel půl roku po nehodě kvůli chybě lékařů prostějovské nemocnice.
"Udělal vše, aby přejezd bezpečně přejel," odůvodnil osvobozující verdikt soudce František Neplech. Řidič, kterého se už během procesu zastávali i zranění cestující a k soudu ho přišlo několik z nich znovu podpořit, po vynesení rozsudku jen těžko přemáhal slzy.
"Není pro mě lehké o tom mluvit. Je mi strašně líto, co se tam stalo. Jsem rád, jak to dnes dopadlo a že jsou ještě na světě slušní lidé," řekl pohnutým hlasem Slowik.
Autobus se 22. listopadu srazil s osobním vlakem na železničním přejezdu mezi obcemi Náměšť a Senice na Olomoucku. Při nehodě bylo zraněno 29 cestujících, z toho sedm těžce. |