Výrobce padákového kluzáku firma Anex Cirus použila podle soudu nevhodné kevlarové šňůry, nesprávně je uchytila a rozmístila, čímž nevzala v úvahu, že první řada nosných šňůr kluzáku je extrémně namáhaná. "Kvůli této chybě se přetrhly dvě třetiny důležitých nosných šňůr vrchlíku, takže se celý padák zbortil," zdůvodnil rozsudek soudce Soukup.
Odvolal se na expertizy Českého aeroklubu, Letecké amatérské asociace, ale i reprezentačního trenéra Josefa Pavlaty.
Stejnému typu padákového kluzáku Farao od téže firmy Anex se ve Švýcarsku v roce 1994 přetrhly nosné šňůry - zkušený pilot Adrian Roschi zahynul.
V roce 1997 se novému armádnímu padáku VTP-100 (rovněž vyráběnému Andrlíkovou firmou Anex) neotevřel hlavní vrchlík.
Dvacetiletý průzkumník Roman Prinich doplatil na selhání padáku životem. Anex získal armádní zakázku, přestože klasické padáky nikdy nevyráběl.
Armáda od té doby padáky VTP-100 nepoužívá, protože má výhrady k jejich kvalitě. Od roku 1996 jich však vojsko nakoupilo 720 za bezmála 200 milionů korun.
"Na padácích VTP-100 se neskáče. Reklamujeme je u výrobce," potvrdil Miroslav Šindelář z tiskového odboru ministerstva obrany.
Bartuškova tragédie je podle expertů z Českého aeroklubu téměř shodná s Prinichovou. Oba muži zahynuli na padácích téže firmy, která měla s jejich výrobou jen minimální či žádné zkušenosti. Rozsudek nad Andrlíkem nenabyl dosud právní moci.