Tragická dopravní nehoda sanitky s nákladním autem na Ostravsku. (8. října 2009)

Tragická dopravní nehoda sanitky s nákladním autem na Ostravsku. (8. října 2009) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Šoférovi bez řidičáku, který zabil dva lidi, hrozí až pět let vězení

  • 43
Až pět let vězení hrozí řidiči, který loni osmého října u Staré Vsi nad Ondřejnicí na Ostravsku smetl ze silnice v protisměru jedoucí sanitku. Při nehodě zahynuli na místě spolujezdec řidiče sanitky a také jedna ze dvou pacientek, které sanitka vezla na vyšetření do Prahy.

Policie ukončila vyšetřování této nehody a podala státnímu zastupitelství návrh na obžalobu. "Pokud státní zástupce naši obžalobu přijme, pak hrozí řidiči až pět let vězení za ublížení na zdraví," řekl vyšetřovatel případu Jaromír Vávra.

Vyšetřování objasnilo, jak se nehoda stala, jak rychle jel kamion i sanitka, co se stalo těsně před tragickým střetem obou vozidel. "Řidič kamionu bohužel předjížděl v naprosto nevhodném a nepřehledném místě," řekl vyšetřovatel Jaromír Vávra.

K neštěstí přispělo hned několik okolností. Řidič kamionu se rozhodl předjet pomaleji jedoucí dodávku, ale po výjezdu ze zatáčky se v protisměru objevila sanitka. "Řidič kamionu měl v tu chvíli dvě možnosti: Buď začít brzdit, anebo dokončit předjíždění. On se bohužel rozhodl pro tu druhou."

Z výpovědi řidiče sanitky vyplynulo, že se, zhruba půl vteřiny před nárazem, když viděl, že se kamion řítí proti němu, rozhodl pokusit strhnout řízení vlevo, tedy do směru, kam se vracel kamion. Tady se obě vozidla střetla.

"Nehoda se stala okolo páté hodiny ráno za tmy. V okolí není žádné veřejné osvětlení, řidič sanitky tedy viděl jediné: světla kamionu proti sobě," vysvětluje Jaromír Vávra situaci před nehodou. Kdyby se řidič kamionu nerozhodl vrátit na poslední chvíli do svého pruhu, pak se možná obě vozidla vyhnula.

Kamion jel těsně před nehodou rychlostí okolo devadesáti kilometrů v hodině, sanitka zhruba sedmdesátkou. "Kamion měl přitom jet nejvýše osmdesátikilometrovou rychlostí," upozornil Jaromír Vávra.

Řidič už byl "vybodovaný"

Kriminalisté již krátce po nehodě zjistili, že řidič kamionu, který pochází z Prahy, měl již v únoru minulého roku odevzdat řidičský průkaz, protože se takzvaně "vybodoval". "Šlo o prohřešky jako například telefonování za jízdy, překročení rychlosti či jízda bez dětské sedačky," vysvětlil vyšetřovatel.

Úřad sice řidiči doručil oznámení o tom, aby přišel odevzdat řidičský průkaz, jenomže řidič to neudělal a jezdil dál nejenom po silnici České republiky, ale i v zahraničí.

Tragická dopravní nehoda sanitky s nákladním autem na Ostravsku. (8. října 2009)

"Nevíme, jestli jej nikde nestavěli. Pokud by jej však zastavila policejní hlídka po spáchání nějakého přestupku nebo při bezpečnostní akci, pak by na to, že už vlastně nemá na silnici co dělat, přišla," řekl Radovan Vojta.

Nehoda řidiče, který jezdil po silnici přesto, že už dávno měl být bez řidičského průkazu, odhalila slabinu v systému. Úřady sice mají možnost nechat si předvést šoféry, kteří ignorují jejich výzvu k odevzdání řidičského průkazu, jenomže dělají to jen málokdy.

Řidič kamionu, který se srazil u Staré Vsi nad Ondřejnicí se sanitkou, navíc podle vyšetřovatele Jaromíra Vávry odevzdání svého řidičského průkazu oddaloval, jak jen mohl. "Ačkoli zákon stanovuje pětidenní lhůtu, během které lze podat proti rozhodnutí o odevzdání řidičáku námitku, tento řidiči to udělal mnohem později. Úřady se přesto jeho námitkou zabývaly a to trvalo několik měsíců."

Trest hrozí i zaměstnavateli

Ostravští kriminalisté usilují o to, aby byl za jízdu řidiče bez řidičského oprávnění potrestán také jeho zaměstnavatel. "Zaměstnavatelé by měli být důslední a neměli by se spokojit jen s tím, že jim šofér ukáže řidičák," řekl Radovan Vojta. Dopravci by podle něj měli přesvědčit zaměstnance, aby jim předkládali výpisy z karty řidiče. "Vždyť dopravci pak hrozí, že po něm bude chtít pojišťovna zaplatit škodu, kterou šofér bez řidičáku způsobil."

Něco takového ale u českých dopravců není zvykem. "Kdepak, to se tady nedělá," řekl jeden z majitelů malé dopravní firmy. Miroslav Konečný, obchodní ředitel společnosti ČSAD Logistik Ostrava řekl, že firma se pojistila jinak. "Zaměstnanci podepisují v pracovní smlouvě, že mají platný řidičský průkaz," řekl Miroslav Konečný. Takové ustanovení tedy nechává odpovědnost na řidiči. Avšak šoféry, kteří se vyhýbají odevzdání řidičského průkazu a dále jezdí po silnicích, to neodhalí.


Video