Volby do Evropského parlamentu 2009Výsledky eurovoleb, on-line reportáž a grafy na iDNES.cz |
"Ukázalo se, že fotografie smutné dívky vyvolává zajímavou emoci, která naše voliče, kteří by jinak neměli zájem jít k Evropským volbám, efektivně vyzve, aby šli volit," říká Tvrdík, který nechal obrázek otestovat na vzorku voličů.
Podle něj ta fotografie říká: "Maminko, tatínku, já chci mít naději do budoucna. A tu představuje sociální demokracie."
Smutné chudé děvčátko vybrali Tvrdíkovi lidé mezi agenturními fotografiemi, nejde o autentický záběr trpícího dítěte. "To by bylo příliš brutální," přiznává Tvrdík.
"Problém jménem Paroubek"
Podle šéfredaktora časopisu Marketing & Media Daniela Köppla by leták mohl zabrat. "Je to docela dobře udělaná konfrontační kampaň. Apelace přes děti je rozšířený trik," říká Köppl.
Sociální demokraté však podle něj využili dětský motiv i z jiného důvodu. "Řeší tím velký problém jménem Paroubek. On není tvář, kterou by lidé milovali. Potřebují Paroubka schovat, ale neměli by to dělat příliš dlouho, protože pak se strana odosobní," myslí si Köppl.
Sociální demokracie může touto kampaní řešit i nepříjemnou nálepku strany pro starší generaci. V posledních týdnech jejich kampaně se na mítincích potýkali starší příznivci ČSSD s Paroubkovými mladými odpůrci. Někteří z nich žádali Paroubka, aby nezadlužoval další generace. "Tento motiv je až sekundární," říká Tvrdík.
Emocionální černobílá kampaň s červeným páskem není originální. V boji proti labouristickému premiérovi Tonymu Blairovi ji už před lety využili britští konzervativci.