Sněmovna chce uspíšit stavbu obchvatu Plzně

Poslanci drtivou většinou schválili kontroverzní návrh zákona, jehož cílem je prohlášení stavby obchvatu Plzně za veřejný zájem. Normu musí ještě posoudit Senát a podepsat prezident. Malá část poslanců je přesvědčena, že návrh je nejen nekoncepční, ale navíc je v rozporu s právními normami. I ministr životního prostředí Miloš Kužvart dříve o návrhu řekl, že je v rozporu s několika zákony a Ústavou. Zamítavě se k zákonu vyjádřila i vláda.

Pokud by se poslancům podařilo návrh zákona prosadit, značně by se urychlila dostavba dálnice D5 z Prahy na Rozvadov a obchvatu jednoho z dopravou nejzatíženějších měst v republice - Plzně.

Jde o pokus státu o vyvlastnění, tvrdí Ambrozek
Poslanec a předseda Českého svazu ochránců přírody Libor Ambrozek (KDU-ČSL) rozhodnutí Poslanecké sněmovny odsoudil. Ambrozek tvrdí, že sněmovna
zvolila velmi nešťastné řešení, které je precedentem pro další
pokusy o vyvlastnění.

"Považuji to za velice nešťastné řešení, sněmovna tím zasahuje do moci soudní. Je to projev pýchy sněmovny. Mohou následovat další pokusy o vyvlastnění a další pokusy řešit problémy formou zákona," řekl Ambrozek.

Zákon není zásadní, ale mohl by pomoci, říká Schling
Ministr dopravy Jaromír Schling řekl, že stavba obchvatu Plzně by se uskutečnila relativně rychle i bez přijatého zákona.

Vysvětlil, že jedna ze tří jeho částí se začne stavět v březnu a druhá pravděpodobně koncem tohoto roku. "Na jednu stranu jsem pořád přesvědčen, že forma toho zákona není nejlepší, na druhou stranu to v ničem nebrání a mohlo by to dokonce i pomoci," zhodnotil přijetí zákona.

Pro přijetí zákona hlasovalo 131 poslanců ze 166 přítomných a jen 16 jich bylo proti.

Stavba se zrychlí, tvrdí autoři návrhu
Autoři normy si od ní slibují, že zrychlí vyřízení agendy související s obchvatem a zjednoduší odkupování pozemků.

Budou-li stavby obchvatu veřejným zájmem, odpadne podle navrhovatelů úřadu, který pozemky vyvlastňuje, povinnost prokazovat tento zájem v každém
řízení.

Návrh rovněž umožňuje řízení o vyvlastnění pozemků v trase dálnice v případě, že se majitelé nedohodnou s investorem na odkoupení do 30 dnů od doručení nabídky s návrhem ceny podle znaleckého odhadu.

Počítá i s tím, že ve správních řízeních týkajících se stavby se lhůty zkrátí na polovinu.

Dlouhá či krátká varianta?Poslední variantu navrhl předchůdce ministra pro místní rozvoj Petra Lachnita Jaromír Císař.
"Už za pár let nebudou pod vašimi okny projíždět kamiony a znečišťovat vám vzduch, protože jsem právě rozhodl o tom, kudy povede obchvat města," vzkázal Plzeňanům v září 1999 Císař.
Původní spor se vedl o tom, zda se postaví takzvaná dlouhá či krátká varianta. Delší trasu hájilo ministerstvo pro místní rozvoj, ministerstvo dopravy a plzeňský magistrát. Proti byly obce a vlastníci pozemků, jichž by se stavba dotkla a ekologická sdružení.
O sporné části obchvatu rozhodne soud
Stavbu obchvatu, který by urychlil nejméně o půl hodiny cestu z Prahy na největší česko-německý přechod Rozvadov, oddaluje to, že se zástupci ekologických organizací a státu nedokážou dohodnout, kudy okruh kolem Plzně povede.

V souvislosti s obchvatem se rozběhlo také několik soudních sporů, v kterých zájmy ekologů hájí bratr ministra životního prostředí Miloše Kužvarta Petr.

Vrchní soud v Praze by měl o osudu sporné části trasy plzeňského obchvatu rozhodovat koncem března.

Děti Země: Zákon může skončit u Ústavního soudu
Ekologická organizace Děti Země s rozhodnutím sněmovny nesouhlasí. Mluvčí organizace Adéla Kubíčková řekla, že

Obchvat Plzně: SUK 2 - vládní varianta, KUO - Kužvartova varianta.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video