Před dvěma dny narazil do stromu u obce Labuť na Tachovsku svým autem jedenašedesátiletý řidič a vzápětí zemřel.
Na místo přijeli policisté, kteří budou dál nehodu několik týdnů vyšetřovat. Náklady na jejich práci přesáhnou v průměru třicet tisíc korun.
Je to drsná matematika. Přesně takovým způsobem lze vypočítat, o kolik peněz přijde při každé smrtelné nehodě česká ekonomika. V roce 2003 to bylo více než 8,6 milionu korun za každého mrtvého.
Stejně dokážou dopravní specialisté "ocenit" i havárii, kdy se někdo vážně či lehce zraní.
"Celkem přišla česká ekonomika kvůli nehodám za rok 2003 o víc než 53 miliard korun," řekl Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu, které propočet provedlo.
"Kdyby na silnicích umíralo méně lidí, dalo by se postavit víc kilometrů dálnic nebo by se nemusela řešit otázka, kde vzít chybějící miliardy pro zdravotnictví," dodal.
Kolik stojí nehoda?
Ztráta české ekonomiky způsobená nehodami poslední roky neustále roste. Za rok 2002 činila necelých 50 miliard. Souvisí to s tím, že se zatím příliš nedařilo situaci na českých silnicích zlepšit.
Spočítat lze i další náklady spojené se smrtelnou nehodou. Kolem devadesáti tisíc korun stojí v průměru zdravotní péče o lidi, kteří se při havárii zraní a zemřou během následujícího měsíce. Na vdovském či sirotčím důchodu zaplatí stát téměř šest set tisíc korun.
"Největší podíl z částky za mrtvého představují peníze, které by ekonomika získala jeho prací, pokud by dotyčný nehodu přežil," vysvětlil Heinrich. "Stejně jako jinde v zahraničí se tato suma propočítává podle hrubého domácího produktu," dodal.
Do celkových ekonomických ztrát se navíc započítávají i nehody, při nichž se nikdo nezranil, ale vznikla majetková škoda.
Mrtvých na silnicích ubylo
Experti věří, že se situace na českých silnicích v budoucnu zlepší. Vláda loni přijala strategii, která počítá s tím, že v roce 2010 si dopravní nehody vyžádají život maximálně 650 lidí. Statistika o haváriích za rok 2004, kterou včera zveřejnilo policejní prezidium, dává naději, že je to možné.
Loni totiž zemřelo při haváriích 1215 lidí, o 104 méně než rok předtím. Ubylo také těžce i lehce zraněných. "Nehod je ale o 633 víc než v roce 2003. Je to především vinou profesionálních řidičů nákladních aut," uvedl Josef Tesařík z republikové dopravní policie.
Ministerstvo dopravy i policie proto slibuje, že se letos víc zaměří na to, jak se
profesionální řidiči na silnicích chovají. Mohutné dopravní kontroly však mohou čekat i všichni ostatní.